Under åren har flera försök gjorts för att få bättre fart på buss 4. Bland de senare hittas införda bussfiler på Hornsgatan och Odengatan.

I slutet av 2020 invigdes filerna mellan Ringvägen och Långholmsgatan, tillsammans med smarta trafikljus som skulle minska köbildningen.

Enligt stadens slutredovisning av projektet är resultatet att körtiden där minskat med 20 sekunder för kollektivtrafiken. Det har dock skapat ökad köbildning vid Liljeholmsbron och vid korsningen med Varvsgatan.

– Trafikkontorets och vår bedömning är att tidsvinsten för bussar och deras resenärer överväger tidsförlusten för bilarna, som i stort kommer fram bra ändå, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Ska justeras

Bussfilerna ska därför göras permanenta. Några justeringar av dem väntas dock.

Till exempel kan bussfilen i norrgående riktning göras lite kortare vid Varvsgatan, så det blir lättare att köra om bilar som väntar på att svänga av åt vänster.

https://www.mitti.se/nyheter/nya-bussfiler-pa-hornsgatan-invigda/reptla!rIiWtRPTFRK0GrVQNOC8Jg/

En sekund snabbare

Bussfilen på Odengatan – mellan Torsgatan och Dalagatan i östlig riktning – plockas däremot bort. Tidsvinsten på sträckan uppgick bara till en sekund i ena riktningen, tre i andra.

– Bilister följer inte regleringen, vilket är tråkigt. Det skulle behövas kommunala trafikpoliser för att få det att fungera, säger Daniel Helldén.

https://www.mitti.se/nyheter/odengatan-har-fatt-nytt-bussfalt/repuav!0hUSoKYsOOiRiSI6V4bKew/

Otydliga regler

Sträckan var bussfil under en viss tid vardagar, en annan lördagar och inte på söndagar. Innanför filen behölls även boendeparkeringarna – som man fick lämna, men inte parkera på när bussfilen var aktiv.

– Vi tog inte bort alla p-platser och det blev för otydligt. Men vi har fler ärenden som rör 4:an och vi tittar över andra eller mindre åtgärder.

Bussfilerna på Odengatan väntas tas bort under våren.

Investeringsutgiften för projektet låg på 3 miljoner kronor. Slutkostnaden landade på 1,9 miljoner.

https://www.mitti.se/nyheter/bilister-trotsar-forbudet-pa-odengatan/repuec!SvJhZzeorF1ScDlTRMuzQ/

Fler smarta trafikljus

De smarta trafikljusen kan läsa av trafiken och placera köer där de minst påverkar framkomligheten. Enligt Daniel Helldén kan de komma att användas på fler platser i staden med mycket trafik.

– Smarta trafikljus är framtiden för att lösa en hel del av framkomlighetsproblemen i stan.

https://www.mitti.se/nyheter/miljozonen-gjorde-luften-pa-hornsgatan-lite-battre/repuca!MkhKqsywzZA7aSbU4cydeA/