E4 Förbifart Stockholm är Sveriges just nu största pågående vägprojekt och i Vinsta i västerort håller en mängd teknisk utrustning på att installeras. Nyligen fick 3 000 personer en rundtur 20 meter under jord, som Trafikverket genomförde genom en öppen intresseanmälan där först till kvarn-principen gällde.

Arbetas för fullt

Genom tunnelpromenaden fick besökarna se hur Förbifarten tar form i västerort.

– Det arbetas just nu med allt från ventilation och belysning till brandbekämpning för tunnlarna. Arbetet med elinstallationer, digitala skyltar och kameror har också inletts. De som besökte arbetsplatsen fick en inblick i arbetet och en möjlighet att prata med de som bygger tunneln, säger Daniel Mossberg, kommunikatör på Trafikverket.

Sträckan blir en av världens längsta motorvägstunnlar, och Trafikverket arbetar intensivt för att få klart tunnlarna och mynningen.

 Såhär ser det ut inne i Förbifartens Vinsta-tunnlar just nu.

Såhär ser det ut inne i Förbifartens Vinsta-tunnlar just nu.

Trafikverket

Från 2030 ska man enligt planerna kunna ta sig förbi Stockholm på en dryg kvart genom den nya genvägen under stan. I dag går resan mellan Häggvik i norr och Kungens kurva i söder, via hårt belastade Essingeleden.

Då kommer bussarna börja trafikera trafikplatsen

– Vid öppningen avlastas Essingeleden och innerstan. Resan blir enklare och snabbare oavsett om du väljer att åka bil eller kollektivt, säger Daniel Mossberg.

Först när Förbifart Stockholm öppnar kommer bussar börja trafikera Vinsta trafikplats.

Stadens parallella arbete med att förvandla Vinsta industriområde till en blandstand och knutpunkt för Förbifarten är också igångsatt. 4 000 bostäder, 3 000 arbetsplatser, parker, en bussterminal, kulturhus samt idrottshall eller simhall planeras. Johannelund t-banestation beskrivs bli områdets knutpunkt. Den totala utbyggnadstiden av blandstaden bedöms till cirka 15 år från det att första detaljplanen vunnit laga kraft.

Efter byggstöket – nu är trafikplats Vinsta äntligen klar

Nya rondeller, ny Bergslagsvägen, bullerskydd, gång­- och cykelvägar, busshållplatser och nyplanterade träd, buskar och växter. Nya trafikplats Vinsta är till slut klar – men tidigast 2030 kommer bussar börja trafikera området.

Mitt i står med Trafikverkets projektledare Maria Rydén på gång- och cykelbron över Bergslagsvägen intill den nya trafikplatsens norra rondell.

Den nyanlagda delen av Bergslagsvägen längs industriområdet ligger framför oss, med busskörfält och busshållplatser på sidorna.

Maria Rydén, Trafikverkets projektledare för trafikplats Vinsta, uppe på en av de nya gång- och cykelbroarna vid trafikplatsens rondell i höjd med Skattegårdsvägen. I bakgrunden syns den klara mynningen till Förbifart Stockholm-tunnlarna.

Maria Rydén, Trafikverkets projektledare för trafikplats Vinsta, uppe på en av de nya gång- och cykelbroarna vid trafikplatsens rondell i höjd med Skattegårdsvägen. I bakgrunden syns den klara mynningen till Förbifart Stockholm-tunnlarna.

Filip Magnusson

Borta vid den södra delen av trafikplatsen ser vi ett t-banetåg mellan Vällingby och Johannelund rulla över t-banebron, ytterligare lite längre bort skymtar vi Bergslagsplan och början av Grimsta.

– Jag skulle nästan hävda att vi får skyline över Vinsta framför oss här, man ser långt, säger Maria Rydén och tittar sig runt.

Vill tacka för förståelsen

Det är alldeles i början av sommaren, vädret är ostadigt och småkyligt.

Bara busskurar saknas innan busshållplatserna vid trafikplatsen blir kompletta, men det dröjer till tidigast 2030 innan bussar börjar trafikera området.

Bara busskurar saknas innan busshållplatserna vid trafikplatsen blir kompletta, men det dröjer till tidigast 2030 innan bussar börjar trafikera området.

Filip Magnusson

Himmeln har på en vecka förbytts från klarblå till gråtrist.

– Vi måste tacka alla västerortsborna för förståelsen under tiden vi arbetat med trafikplatsen. Vi har kommit och stört mitt i deras vardag, säger Maria Rydén under duggregnet.

Ja, trafikstöket och bilköerna är ett minne blott.

Maria Rydén uppe på en av de nya gång- och cykelbroarna vid trafikplatsens rondell i höjd med Skattegårdsvägen.

Maria Rydén uppe på en av de nya gång- och cykelbroarna vid trafikplatsens rondell i höjd med Skattegårdsvägen.

Filip Magnusson

Nu kan man möjligtvis börja skönja att detta ska bli västerorts knutpunkt för Förbifart Stockholm.

Närmare en kilometer nya gång­- och cykelvägar har byggts runt trafikplatsen.

2017 började Trafikverket arbeta med trafikplats Vinsta och platsens Förbifart Stocholm-tunnlar.

2017 började Trafikverket arbeta med trafikplats Vinsta och platsens Förbifart Stocholm-tunnlar.

Filip Magnusson

Åtta busshållplatser har anlagts.

Ett 60-tal nya träd, buskar och växter har planterats.

Känslan är luftig.

Kantstentrappor i granit

Drygt 40 stolpar för cykelparkering finns på båda sidor om trafikplatsen för de kommande busspendlarna, som planerar ta sig till jobbet eller skolan härifrån.

De nya kantstentrapporna vid trafikplatsen är byggda i granit. "Materialen är påkostade", säger Maria Rydén.

De nya kantstentrapporna vid trafikplatsen är byggda i granit. "Materialen är påkostade", säger Maria Rydén.

Filip Magnusson

– I varje stolpe får minst två cyklar plats, säger Maria Rydén.

Kantstentrapporna i granit som förbinder gång- och cykelvägarna påminner om äldre trappor inne i stan.

Bergslagsvägens sträckning längs Vinsta industriområde är sedan 2023 tillbaka på sin gamla plats. Nu med nya busskörfält och busshållplatser längs sidorna.

Bergslagsvägens sträckning längs Vinsta industriområde är sedan 2023 tillbaka på sin gamla plats. Nu med nya busskörfält och busshållplatser längs sidorna.

Filip Magnusson

– Det är påkostade material som är hållbara över tid. Det är en del av gestaltningskonceptet över hur området ska utformas. Arkitekterna har tänkt på helheten, berättar Maria Rydén.

Ett 40-tal cykelstolpar på varsin sida om trafikplats Vinsta har anlagts för busspendlarna. Minst två cyklar ska få plats vid varje stolpe.

Ett 40-tal cykelstolpar på varsin sida om trafikplats Vinsta har anlagts för busspendlarna. Minst två cyklar ska få plats vid varje stolpe.

Filip Magnusson

Något som utan tvekan märks tydligt är de genomskinliga bullerskyddsskärmarna som satts upp längs både den södra rondellen och Bergslagsvägen.

Filip Magnusson

– Tanken är att de ska passa bra in i den öppna känslan vi vill ha i området. De vägde multum att få upp, säger Maria Rydén.

Vad säger västerortsborna om ert jobb?

– Vi byggnadsarbetare är vana vid att främst få klagomål, och i början var det en del frågor och synpunkter i samband med trafikomläggningarna. Men det har minskat. Vi har fått en del beröm på slutet om att man tycker det blir fint, vilket värmer oerhört mycket för oss att få höra, säger Maria.

Filip Magnusson

Lyftkranarna och maskinerna blir dock kvar i området.

Trafikverket arbetar för fullt med att bygga tunnlarna och mynningen till Förbifart Stockholm vid de södra delarna av trafikplatsen.

Visionsbild över kvarteret Noden, vid dagens Johannelund t-banestation, som ska samla kollektivtrafiken i nya Vinsta och utformas som bytespunkt, omringad av bland annat handel.

Visionsbild över kvarteret Noden, vid dagens Johannelund t-banestation, som ska samla kollektivtrafiken i nya Vinsta och utformas som bytespunkt, omringad av bland annat handel.

WSP

Bland annat ska elinstallationer, belysning, fläktsystem, digitala skyltar, brandbekämpning, kameror samt tester av alla installationer göras fram till minst år 2030 – då Förbifart Stockholm tidigast kan öppna.

Förändring. Bostäder och arbetsplatser ska blandas. Visionsbild av området Blandkvarteren i det framtida Vinsta, som ska innehålla en blandning av bostäder och arbetsplatser där ny bebyggelse bygger vidare på den befintliga kvartersstrukturen. Foto: WSP

Förändring. Bostäder och arbetsplatser ska blandas. Visionsbild av området Blandkvarteren i det framtida Vinsta, som ska innehålla en blandning av bostäder och arbetsplatser där ny bebyggelse bygger vidare på den befintliga kvartersstrukturen. Foto: WSP

WSP

Det är också först då som bussar börjar trafikera området.

– Vid trafikplats Vinsta kommer det vara möjligt att byta mellan buss och Johannelunds t-banestation, men busstrafiken kommer tidigast börja trafikera sträckan år 2030, säger Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL.

Vi har fått en del beröm på slutet om att man tycker det blir fint.

Vinstas nya stadsdel kommer allt närmare – men Förbifarten kan försenas rejält

E4 Förbifart Stockholm byggs väster om Stockholm, och kommer gå mellan Häggvik och Kungens kurva. Den planerade restiden för sträckan blir 15 minuter.

Förbifarten har planerats stå klar tidigast 2030, men problemen med att grundvatten trängt in i tunnlarna i västerort i mycket stora mängder har gjort att domstolen ställt krav på Trafikverket som kan försena och fördyra projektet med 5-9 miljarder kronor och försena öppningen till 2034. Projektets totalkostnad väntas landa på minst 41,7 miljarder kronor.

Samtidigt är stadens arbete med att förvandla Vinsta industriområde till en blandstand och knutpunkt för Förbifarten igångsatt. 4 000 bostäder, 3 000 arbetsplatser, parker, bussterminal, kulturhus samt idrottshall eller simhall planeras. Den totala utbyggnadstiden bedöms till cirka 15 år från det att första detaljplanen vunnit laga kraft.

Källa: Trafikverket, Trafikförvaltningen region Stockholm, Mark- och miljödomstolen.

Maria Rydén, Trafikverkets projektledare för trafikplats Vinsta, vid en av trafikplatsens kommande busshållplatser.

Maria Rydén, Trafikverkets projektledare för trafikplats Vinsta, vid en av trafikplatsens kommande busshållplatser.

Filip Magnusson

Första steget mot nya Vinsta klart

Trafikplatsen till Förbifarten färdigbyggd ✔️ Helt ny stadsdel planeras ✔️ Projekten kan försenas