"Ärendet har varit traumatiskt samt orsakat mycket oro och arbete" skrev mannen när han i februari förra året vände sig till Justitiekanslern, JK, och begärde skadestånd för det lidande han utstått.

Vallentunabon är i 70-årsåldern och låg i början av maj 2022 två gånger akut inlagd på Danderyds sjukhus.

Den 23 maj utfärdade en läkare på sjukhuset ett dödsbevis om att mannen gått bort samma dag. Dödsbeviset skickades till Skatteverket, som ansvarar för folkbokföringen. Dagen därpå blev han registrerad som avliden.

Omöjligt att betala

Vallentunabon upptäckte att något inte stämde när han i slutet av maj inte kunde betala sin taxi. Betalkorten gick inte att använda och hans bank-id hade slutat fungera. När han den 30 maj kontaktade sin doktor om en förestående operation fick han reda på att han dödförklarats.

Han kontaktade sjukhuset och Skatteverket, som samma dag annullerade registreringen om att mannen var död. Därmed borde problemen vara ur världen.

Men bollen hade redan kommit i rullning.

Raderad som vd

Vallentunabon blev uppsagd från sin försäkring och från Kivra, mobiltelefonen slutade fungera eftersom abonnemanget upphört och det kom kravbrev med hot om inkasso. Han fick problem med pensionen och kunde som företagare inte logga in på Bolagsverket, där han inte längre var behörig. När han via ombud kunde göra det var han så sent som i februari 2023 raderad som vd och styrelseledamot i företaget.

"Listan kan göras lång på konsekvenser av att hamna utanför samhället och fortfarande, nästan 8 månader efter rättelsen i folkbokföringen, kommer brev adresserade till dödsboet" skriver mannen till JK.

Inget gehör

Han ifrågasätter att Skatteverket inte har bättre rutiner för att minska konsekvenserna och begärde ett skadestånd från staten på 100 000 kronor.

Nu har JK kommit med sitt beslut. Hans skadeståndsanspråk avslås.

– Vi kan bara reglera skadeståndsanspråk som riktar sig mot statliga myndigheter, säger justitiekansler Mari Heidenborg till Mitt i Vallentuna. Här har en läkare felaktigt utfärdat ett dödsbevis och det har inte Skatteverket haft anledning att reagera på. Det var förfärligt olyckligt för mannen men Skatteverket har inte gjort något fel. Och vad sjukhuset gjort har vi ingen möjlighet att reglera.

Skatteverket ringde inte

Danderyds sjukhus svarar i mejl att felet uppstod när en medarbetare skrev ett elektroniskt dödsbevis på fel person.

"Misstaget upptäcktes omedelbart och dödsbeviset makulerades elektroniskt. Tyvärr ringde vår läkare sen inte Skatteverket för att korrigera dödsbeviset, detta är nödvändigt eftersom en elektronisk makulering av dödsbeviset inte automatiskt går över till Skatteverket. I samband med att avvikelsen utreddes kontaktades också patienten och en ursäkt och förklaring framfördes", skriver sjukhuset.

Artikeln har tillförts en rättelse. I en tidigare version uppgavs att Danderyds sjukhus inte tog på sig ansvaret för felet, vilket alltså inte stämmer.