I maj flyttade Alfa Laval till Flemingsberg med sina 700 anställda, vilket välkomnades av såväl kommunen som fastighetsutvecklaren Fabege. Företaget, som bland annat tillverkar pumpsystem, låg i många år i Tumba.
Även om kommunikationerna är bättre i Flemingsberg behöver personalen parkeringsplatser för de som kör bil till arbetet. Det innebär att ett stort antal p-platser som allmänheten haft tillgång till nu har försvunnit.
Alfa Laval hyr 133 platser av Fabege på parkeringen intill järnvägen och Regulatorbron.
– Det var vårt krav. Vi har dem på vardagar mellan 07 och 19, säger Nathalie Johnsson, site coordinator på Alfa Laval.
Även 50 platser på parkeringen vid Ica Maxi är vikta för Alfa Lavals personal. Utöver de här 183 platserna har de 96 platser i ett garage under huset där de sitter.
Än så länge upplever de att platserna räcker.
– Vi har en del som alltid står ute på parkeringen. Men jag tycker att det blivit fler som åker med pendeln. Vi har ju inte varit här så länge än, så vi vet inte hur det blir när det blir kallt och fler tar bilen, säger Nathalie Johnsson.
Alltid tomma platser
Parkeringen intill järnvägen är en avgiftsbelagd besöksparkering, även om den kanske har använts som infartsparkering på grund av sitt läge. Lite längre bort, nordost om den, finns en infartsparkering med 200 platser som inte berörs.
– Vår parkering är en vanlig besöksparkering och har varit så hela tiden. Den har 183 platser, så vi har fortfarande 50 besöksplatser efter uthyrningen. Och alla plaster är besöksplatser på kvällar och helger, säger Mattias Sundqvist, fastighetschef på Fabege.
Varken parkeringen vid Alfa Laval eller den vid Ica var fullbelagda ens innan Alfa Lavals flytt, menar han.
– Vi har inte upplevt att det varit något problem i alla fall. Men det är inte skrivet i sten att Alfa Laval ska hyra båda ytorna för all framtid. Kanske behöver de färre parkeringsplatser nu när de får bättre kommunikationer, säger Mattias Sundqvist.