Anita Molander har en särskild, nedfällbar sittplats nere i trapphuset utanför sin lägenhet på Lidingö. Där brukar hon sitta och vänta på färdtjänstbilen. Ofta väntar hon förgäves.

Sedan 6-7 år tillbaka har Anitas artros varit så svår att hon inte längre kan köra bil eller åka buss. Färdtjänsten gör att hon ändå kan ta sig runt i stan till en rimlig kostnad.

– Men minst 25 procent av gångerna kommer de inte alls. Då får jag ringa efter en vanlig taxi, berättar hon.

Pengarna får hon tillbaka från Region Stockholm via resegarantin. Men oförutsägbarheten skapar problem. 

– Om jag har en läkartid behöver jag boka färdtjänsten en och en halv timme i förväg, för att ha tillräcklig marginal om jag måste lösa det på annat sätt. Och det är inte förarna jag är arg på, de är ofta fantastiska. Det är systemet som är fel.

Mycket mindre betalt

Felet, menar Anita Molander, är att förarna får såpass mycket mindre betalt för färdtjänstkörningarna än för en vanlig resa. 30 procent mindre är en uppgift hon hört från chaufförerna.

– Samtidigt blir det mer jobb med oss som behöver hjälp med kryckor eller andra hjälpmedel, säger Anita.

Att inte veta säkert om bilen kommer eller inte gör att man känner sig ännu mer instängd, säger Anita Molin.

Att inte veta säkert om bilen kommer eller inte gör att man känner sig ännu mer instängd, säger Anita Molin.

Johanna Wallén

Hur stor skillnaden i prislapp är varierar område för område, beroende på vilka bud som taxiföretagen själva har lagt. Generellt, de senaste månaderna, kommer ändå 88-89 procent av bilarna i tid, enligt Region Stockholm.

– Men det stämmer att tidspassningen är sämre i områden där ersättningen är låg, eftersom det gör förarna mindre benägna att ta sådana resor, säger Ulrik Waldau, sektionschef för färdtjänsten på Region Stockholm.

Områden långt från Stockholms city, som Ekerö, Haninge, Värmdö och Nynäshamn har ofta störst problem med tidspassningen, vilket delvis kan hänga samman med prissättningen, menar han.

Höjda ersättningar

Från 1 april gäller nya färdtjänstavtal, som regionen hoppas ska förbättra både tillgängligheten och kvalitén. Dels blir det fler aktörer, dels höjs ersättningarna med i snitt 8-9 procent, berättar Ulrik Waldau.

– Med fler leverantörer får vi in fler bilar och även fler lokala chaufförer som känner sina områden bättre, säger han.

Nytt i avtalet är att om flera aktörer lagt anbud i samma område så kan ingen få mer än 50 procent av körningarna. Tidigare kunde den som la lägst pris få alla körningarna. 

"Färdtjänstchaufförerna har mer jobb med oss, som behöver hjälp med kryckor och att komma in och ut ur bilen"

"Färdtjänstchaufförerna har mer jobb med oss, som behöver hjälp med kryckor och att komma in och ut ur bilen"

Johanna Wallén

Anita Molander är tveksam till att det nya avtalet kommer att göra någon större skillnad för henne.

– Det är svårt att få någon att köra till Lidingö vissa tider eftersom de vet att det är svårt att få körningar tillbaka, Men jag klandrar inte förarna, det är ersättningen som skulle behöva höjas ordentligt. En passagerare än väl ändå en passagerare, oavsett om det räknas som färdtjänst eller inte, säger hon.

Vart ska du åka nästa gång?

– Det blir till en ljudstudio Solna där jag jobbar med att dubba film. Många av mina jobb går att göra hemifrån, men när man ska dubba måste man vara på plats i studion, berättar Anita, som har jobbat med teater hela sitt liv och som fortfarande håller igång sitt yrkesliv.