Majorna
På Dahlströmsgatan i Majorna bedriver ett 20-tal hyresgäster i boendeföreningen Pälsängern självförvaltning.
Det innebär att de tagit över ansvarsområden som skottning, trappstädning och gräsklippning från hyresvärden. i gengäld får de reducerad hyra.
Bostadshuset består mestadels av smålägenheter med låg standard och vissa lägenheter saknar dusch.
Sedan Familjebostäder gått in och renoverat flera av lägenheterna och omförhandlat hyran är grannarna nu oroliga över att standardhöjande renoveringar och dyrare hyror ska urholka samförvaltningen.
Dusch ett minimikrav
Thomas Samuelsson, förvaltningschef på Familjebostäder, nekar till att det skulle pågå en process att modernisera huset.
– Vi renoverar bara när det finns behov eller när hyresgästen efterfrågar det. Lägsta godtagbara standard nu för tiden är att ha dusch i lägenheten och så kommer det nog att ha blivit inom några år även här, det sticker jag inte under stolen med.
Han menar att Familjebostäder inte per automatik renoveringar när lägenheterna blir tomma om det inte finns behov, utan att det är upp till den nya hyresgästen.
– I två lägenheter som vi nyligen renoverat hade man dock gjort egna, inte så bra tekniska, lösningar för att ändå kunna ha dusch. Vi blev tvungna att renovera och satte då in riktiga duschar.
Förändrad dialog
Han medger att dialogen med Pälsängern inte är vad den har varit, när man förhandlade direkt med förningen, men att allt sådant numera i stället går genom Hyresgästföreningen.
– När man skapade självförvaltningen var det mer av ett kollektivhus med egen bostadskö, vilket inte förenligt med gällande uthyrningspolicy. De vill gärna vara en bogemenskap, och vi behandlar dem som det, men på papperet är de bara en självförvaltning.
Thomas Samuelsson tror att det går att bedriva konceptet oavsett hyresnivå.
– Jag ser inte riktigt kopplingen där. Vi tycker att det är fantastiskt med självförvaltning. Vi har ett tiotal bara i Majorna och de vill vi gärna bevara.