Som man frågar får man svar.

Eftersom Roslagsbanan är viktig för Vallentunaborna ville vi ta reda på hur väl den fungerar.

Mitt i Vallentuna begärde ut de kundsynpunkter som SL fått in sedan förra årsskiftet fram till nu. Listan är på 3 535 poster och en tredjedel handlar om ersättningsbussarna förra sommaren.

Då hade många skäl att vara missnöjda.

Antalet klagomål kan tyckas högt. Med tanke på att SL räknar med att Roslagsbanan har 50 000 påstigningar om dagen, är det kanske inte så många.

Christoffer Olheden, tar Roslagsbanan dagligen från Kragstalund.

– Jag är supernöjd. Jag kommer från Sundbyberg och där är lokaltrafiken inte den bästa. Här kommer tågen i tid, det funkar bra och är smidigt när man jämför med pendeln, tunnelbana och bussarna där. Jag har inte varit med om några förseningar eller störningar. Om man ska klaga på något är det kanske lite obekväma säten.

Christoffer Olheden, tar Roslagsbanan dagligen från Kragstalund. – Jag är supernöjd. Jag kommer från Sundbyberg och där är lokaltrafiken inte den bästa. Här kommer tågen i tid, det funkar bra och är smidigt när man jämför med pendeln, tunnelbana och bussarna där. Jag har inte varit med om några förseningar eller störningar. Om man ska klaga på något är det kanske lite obekväma säten.

Louise Kristoffersson

På Kårstalinjen handlar flest synpunkter, 131 stycken, om inställda tåg och förseningar. Värst var det den 24 augusti, när trafiken just kommit igång efter sommarens nedstängning. Den som reser med tåget minns säkert också att trafiken blev rejält störd under snöovädren den 6 december samt i början och slutet av mars.

– Allra flest störningar orsakas av problem med infrastrukturen som växelfel, signalfel, kontaktledningsfel. De är ofta orsakade av väder, säger Claes Keisu på trafikförvaltningens pressavdelning.

På andra plats kommer klagomål på hur informationen fungerar. Ofta handlar det om att resenärerna vill veta mer om trafikstörningarna så att de kan bestämma om det är värt att vänta på nästa tåg, en ersättningsbuss eller beställa taxi. Andra gånger om att reseplaneraren inte stämmer. Totalt kom 52 sådana synpunkter på informationen under perioden.

Maria Schöning, tar tåget nästan varje dag från Kragstalund

– Det funkar bra, utom i morse när jag fick springa till bussen för att det var ett inställt tåg. Men jag tycker det inte är så farligt med inställda tåg. Jag åker oftast vid 9 och kommer hem vid 18-tiden. Jag är väldigt nöjd.

Det är mycket värre för min man, som pendlar till Södertälje och tar pendeln i Häggvik. För honom har det varit panik och han har börjat ta Roslagsbanan, tunnelbana och sedan buss från Liljeholmen till Södertälje.

Maria Schöning, tar tåget nästan varje dag från Kragstalund – Det funkar bra, utom i morse när jag fick springa till bussen för att det var ett inställt tåg. Men jag tycker det inte är så farligt med inställda tåg. Jag åker oftast vid 9 och kommer hem vid 18-tiden. Jag är väldigt nöjd. Det är mycket värre för min man, som pendlar till Södertälje och tar pendeln i Häggvik. För honom har det varit panik och han har börjat ta Roslagsbanan, tunnelbana och sedan buss från Liljeholmen till Södertälje.

Louise Kristoffersson

Enligt Claes Keisu försöker Transdev, som kör tågen, bedöma hur lång tid störningen tar och sedan hänvisa rätt.

– Det är inte alltid lätta bedömningar att göra, men det jobbas kontinuerligt på förbättringar.

Trängsel när tågen körs med bara tre vagnar uppskattas heller inte.

– Det körs ganska få nedkortade tåg på Roslagsbanan. Fordonsutsättningen har varit ganska hög en längre period, men under mars månad sjönk den tyvärr. En hel del går att relatera till vintervädret, svarar Claes Keisu.

Antalet fordon är begränsat, något SL hoppas ska bli bättre när de nya tågen sätts i trafik.

Det fanns också andra synpunkter i listan, till exempel om turtäthet, bemötande och trasiga biljettstolpar på stationerna.

Men kanske är det så att hälsan tiger still. För när vi inte grävde efter klagomål utan ställde en öppen fråga till resenärerna på Kragstalunds station och i Facebookgruppen Vallentunatrafikanter var omdömena i stället positiva.

Fredrik Kullberg, tar Roslagsbanan minst tre gånger i veckan. – Jag är mycket nöjd. Den går oftast i tid, den går ofta och det är bland det bästa med att bo här. Det är så smidigt att komma till stan. Ett litet minus är att tågvärdarna försvunnit och ersatts av automater. Det är inte bra. Den mänskliga faktorn försvinner och det går igenom hela samhället. Jag tycker att Roslagsbanan bör byggas ut till sin forna glans och status. Förr kunde du sätta dig på tåget här och åka över Rimbo till Norrtälje eller Uppsala.

Fredrik Kullberg, tar Roslagsbanan minst tre gånger i veckan. – Jag är mycket nöjd. Den går oftast i tid, den går ofta och det är bland det bästa med att bo här. Det är så smidigt att komma till stan. Ett litet minus är att tågvärdarna försvunnit och ersatts av automater. Det är inte bra. Den mänskliga faktorn försvinner och det går igenom hela samhället. Jag tycker att Roslagsbanan bör byggas ut till sin forna glans och status. Förr kunde du sätta dig på tåget här och åka över Rimbo till Norrtälje eller Uppsala.

Louise Kristoffersson

Det går förstås inte att jämföra de svaren med en vetenskapligt gjord enkät. Men kontrasten mot synpunkterna på listan är ändå stor.

Karin Eriksson i Kårsta pendlar till jobbet på Danderyds sjukhus. Hon ringde när hon sett frågan på Facebook eftersom hon ville visa Roslagsbanan sin uppskattning

– När Roslagsbanan går är det så enkelt. Jag har bott många år i Kårsta och man har haft sina prövningar, men när den går funkar det bra.

Att tågen går sällan kan hon acceptera.

– När jag åker hem på kvällen är det oftast bara jag och en till som stiger av i Kårsta. Man får vara realist och det funkar nog inte ekonomiskt med tätare trafik. Den där banan är jätteviktig för mig. Den är min livsnerv.