Grundare till Stockholmsmarknader och Danderydsbon Maria Wiberg menar att det hela tiden pågår flera trender.

– En som är ny är tiktok-ungdomar som filmar när de går igenom vad de har fyndat i en second hand-butik, säger hon.

– Det finns en ny generation som har vuxit upp med att det är mer självklart. När vi började med bakluckeloppisar var det en begränsad grupp personer, men nu är vi inne i en ny epok där det är självklart även för de unga.

Mer kommersialiserad

Hon säger att det hela tiden skiftar trender.

– Exempelvis har kläder kommit tillbaka. I 5-10 år var det svårt att sälja, förutom barnkläder som alltid har funkat.

– Ungdomarna dammsuger klädställningarna, säger hon.

Hon tror att second hand-marknaden kommer bli alltmer kommersialiserad.

– Internationella grossister som köper och säljer begagnade grejer i stor skala, det är inte bara lokala handlare utan har blivit en big business mer och mer.

Men varför finns det inte så många second hand-butiker i Danderyd?

– Det är svårt att säga. Röda korset är nog mest insatta i den frågan.

– Jag tror att det kan funka med lite nischade butiker. Dä kan man hitta bra kvalité med ett andrahandsvärde.

Miljöfrågan en självklarhet

Just bra kvalité är en trend hon tror går hem i Danderyd.

– Om man vill inreda sitt hus så letar man efter kvalité som kan hålla generationer. Det har blivit poppis igen. Du vill köpa riktigt bra hantverk.

Miljöfrågan är inte heller längre en trend, utan självklar, menar hon.

– Det är inte bara miljömuppar längre, utan de här frågorna har sipprat in i medvetandet på oss alla. När det dessutom blivit enklare, som det är i dag att handla begagnat, då behöver du inte övertyga dig själv om fördelarna, det blir självklart.