Frågan om spårtrafik till Tyresö har länge varit en omdebatterad fråga. Nu är Region Stockholms första delrapport om fortsatt utbyggnad av spårtrafik klar och ett förslag om att utreda tolv sträckor ytterligare är överlämnad till regionpolitikerna.

Med i förslaget finns sträckan mellan Tyresö och city.

– Vi har behövt avgränsa ganska kraftigt, från ett 50-tal behov till tolv stycken som vi tycker att man ska fortsätta fördjupa, säger Jörgen Altin, senior projektledare på nya tunnelbanan.

Jörgen Altin, senior projektledare på nya tunnelbanan.

Jörgen Altin, senior projektledare på nya tunnelbanan.

Region Stockholm

Utredningen är ett samarbete mellan trafikförvaltningen och förvaltningen för utbyggd tunnelbana. De har bland annat tittat på restid, kapacitet samt stadsutvecklingsfrågor och sett att mellan Tyresö och city så finns det både en restids- och en kapacitetsbrist.

Öppna för olika lösningar

– Utbyggd spårtrafik skulle vara intressant för att avlasta busstrafiken. Gullmarsplan som bytespunkt är väldigt belastad, säger Jörgen Altin.

I slutet av året ska ett förslag om vad för typ av spårtrafik som skulle kunna gå till Tyresö presenteras. Kanske blir det utbyggd tunnelbana från gröna linjen.

I slutet av året ska ett förslag om vad för typ av spårtrafik som skulle kunna gå till Tyresö presenteras. Kanske blir det utbyggd tunnelbana från gröna linjen.

Tom M Kronestedt

Vilken typ av spårtrafik som skulle kunna vara aktuellt, liksom var stationer eventuellt skulle placeras och vad det kommer kosta har man inte tagit ställning till än. Det är nästa steg i utredningsarbetet som ska presenteras i slutet av året, om politikerna ger grönt ljus.

Men exempel på lösningar som presenteras i rapporten är ett fristående spårsystem eller förlängd tunnelbana från Skarpnäck.

– Det är viktigt att inte låsa sig just nu utan att titta så brett som möjligt och vara öppen för olika lösningar, säger Jörgen Altin.

Arbetet med framtidens spårtrafik i Stockholm behöver ske i samarbete mellan staten, regionen och de berörda kommunerna, bland annat för att lösa finansiering och i relation med stadsbyggnadsutveckling. Sådana förhandlingar har inte påbörjats ännu.

Eller så blir det fristående spårsystem, som tvärbana, från Gullmarsplan/City?

Eller så blir det fristående spårsystem, som tvärbana, från Gullmarsplan/City?

Angie Gray

Det är en lång process med flera års planering och än är inget beslut om eventuell spårtrafik till Tyresö taget.

– Så fort en förhandling är klar så är vi redo att ta över och ser till att planen blir verklighet, säger Jörgen Altin.