Det var förra veckan som Brommabon Annika Palmér fick hem vad hon trodde var en faktura i brevlådan. Hon berättar att brevet, som handlade om gravvård, liknade det erbjudande hon vanligtvis får från kyrkogårdsförvaltningen.

– De skrev att det handlade om gravskötsel och att man ska betala in, men tittar man riktigt noga så står det att det är ett erbjudande. Det är fruktansvärt fräckt och jag tror det lurar många, säger hon.

Annika Palmér hann stoppa sin betalning på 590 kronor, men blev upprörd när hon läste på Facebook att flera Brommabor hade fått samma brev och även betalat in.

LÄS ÄVEN: Han varnar för erbjudande om gravtvätt – tusentals har fått brev

"Många känner sig lurade"

Svante Borg är förvaltningschef på kyrkogårdsförvaltningen och berättar att de får många samtal om detta.

– Det är skrivet på ett sätt som man kan förledas till att tro att det är vi som skickat ut det, säger han.

Han påpekar att det självklart är tillåtet att erbjuda tjänster om gravvård, men råder den som får erbjudandet att först dubbelkolla om man redan har ett pågående avtal med kyrkogårdsförvaltningen.

– Det är flera gravrättsinnehavare som hört av sig och sagt att de trott att de betalat in till oss. Så många känner sig lurade.

"Bra med konkurrens"

Men företaget Gravskötsel och Omvårdnad i Sverige håller inte med om att de som får erbjudandena blir lurade. De menar att det är bra att gravrättsinnehavare erbjuds tjänster om gravvård från andra än från bara kyrkogårdsförvaltningen, för att skapa konkurrens på marknaden.

– Fler alternativ betyder bättre tjänster och bättre service. Vi har funnits i några år och det tyder på att många tycker om oss och våra tjänster, skriver Johan Karlsson, marknadsföringschef på Gravskötsel och Omvårdnad, i ett mejl.

Konsumentverket utreder

Enligt konsumentverket kom flera anmälningar om erbjudandet in förra veckan. Hans Lundin, pressansvarig, säger att man känner till bolaget och hade ett tillsynsärende mot det för ett år sedan.

Då handlade det om att marknadsföringen lätt kunde misstas för att vara en faktura. Ärendet avslutades efter att bolaget svarat att de upphört med brevutskicken, och att om de skulle återuppta dem skulle de ta hänsyn till konsumentverkets påpekanden.

– Nu har det kommit in ett antal anmälningar igen och våra jurister håller att titta på dessa och kommer sedan göra en bedömning, säger Hans Lundin.