På den stora parkeringen intill Scandic Infra City väntar Liam, Jakob, Melker och Oscar. De lutar sig så avslappnat det går i kylan mot Liams svarta epa-jeep och Melkers ombyggda, mörkt metallicgröna Volvo 945.

Det blåser kallt och vårsolen från dagen innan känns långt borta.

– I går kunde man köra med fönstret neddraget och bara njuta, säger Oscar Widlund.

Alla fyra bor i Bollstanäs och går i nian på Grimstaskolan. Och de har sin runda.

– Vi brukar åka runt här i Infra City och ibland mot Kairo på sommaren för att bada. Men även vid Glädjen, säger Liam Sjöberg.

Jacob Pettersson och Liam Sjöberg från Upplands Väsby gillar epakulturen.

Jacob Pettersson och Liam Sjöberg från Upplands Väsby gillar epakulturen.

Stefan Källstigen

– Vi åker i cirklar tills vi tröttnar, säger Melker de Wahl.

Han köpte en Volvo 945 som redan var fixad och färdig som epa-traktor, eller A-traktor som det egentligen heter.

– Jag har har bytt ratt, fixat ljusen inne och bytt till orangea framlyktor, säger Melker.

De tycker alla att det finns en speciell epa-kultur med bilarna, hänget, musiken och gemenskapen. Men i deras epor trängs varken Wunderbaum eller fluffiga tärningar.

– Det kanske är ännu mer av allt uppe i Norrland, tror Melker.

De tycker dock att epa-kulturen har vuxit, inte minst via sociala medier.

– Det blir mer accepterat för varje år som går. Men grannarna säger till om vi sladdar runt för mycket på gatan hemma, säger Melker.

Men epa-dunk, som Fröken Snusk och Lia Larsson, är inget killarna lyssnar på i första hand.

– De är bra, men det blir mest svensk rap i bilen. Men vi brukar inte stå på parkeringar och spela musik, det är mest när vi kör, säger Melker.

– Det viktigaste är att det mycket bas i musiken. Speciellt i bilar som har riktigt bra ljud. Då känns det i hela kroppen, säger Jacob Pettersson.

Killarna i Epa-gänget hänger gärna med varandra och strögar med epa-traktorerna.

Killarna i Epa-gänget hänger gärna med varandra och strögar med epa-traktorerna.

Stefan Källstigen

Varför kör ni epa?

– Det är mycket friheten att kunna åka runt och även välja vart man ska åka. Och det är klart att det är schysst att hänga med kompisar med samma intresse, säger Jacob.

Det är mest killar som kör epa i Väsby, även om det också finns några tjejer.

Ibland möter de fördomar.

– Vissa får höra att de är epa-strögare, eller bonde. Men vi bryr oss inte så mycket, säger Melker.

Den nya regeln med max en passagerare per plats är de inte så förtjusta i.

– Det är tråkigt. I somras åkte vi flera i bilarna, då är det fler som kan vara ute och hänga. Nu är det lätt att de blir utanför och måste stanna hemma, säger Oscar.

LGF – långsamtgående fordon. En skylt som inte älskas av alla.

LGF – långsamtgående fordon. En skylt som inte älskas av alla.

Stefan Källstigen

Säkerheten viktig

Eftersom det är max 30 km i timmen som gäller bildas det ibland långa köer efter epa-bilarna. Killarna har själva inte varit med om någon olycka, men märker att inte alla vuxna älskar epa-bilar.

– En del blir irriterade när det går långsamt. Vissa ger fingret när de kör om och blinkar med helljus, säger Melker.

De försöker köra åt sidan om det går.

– När vi åker vid Valenrondellen, bort mot Harby, är det en lång raksträcka med mycket trafik. Då kan man åka in till sidan och släppa förbi, säger Liam.

Men på vissa platser går det inte.

– Mot Täby finns det ingenstans att stanna på vägen. Då blir det som en lång orm med bilar efter oss, säger Jacob.

Blir ni stressade då?

– I början blev jag det, men inte nu längre, säger Melker de Wahl.

Liam berättar om en incident i Bendanrondellen.

– Precis när jag skulle köra ut från rondellen kommer en kille och kör om och pekar finger. Vad ska man göra? Det är bara att fokusera på att köra.

Nya EU-regler kan utesluta många av ungdomarna som tidigare fått köra A-traktor. I slutet på februari klubbade EU-parlamentet igenom att man vill höja åldersgränsen för A-traktorer till 16 år.

– Det påverkar inte oss jättemycket, men om jag var 09:a eller 10:a skulle jag tycka det var sjukt tråkigt att vänta. Man har sett fram emot att köpa och köra en epa och så måste man vänta ytterligare ett år, säger Jacob Pettersson.

Liam Sjöberg i sin epa-jeep.

Liam Sjöberg i sin epa-jeep.

Stefan Källstigen

Höjd hastighetsgräns

Förslaget om höjd hastighetsgräns till 45 gillar de däremot.

– Det är bra! En epa är ju utrustad som en vanlig bil. En moppebil är egentligen bara plast när man tänker efter, och de får gå i 45. Men vi har ju å andra sidan tyngre bilar och kan skada andra mer, säger Melker.

I Väsby fanns förra året 89 registrerade epa-traktorer – men killarna känner inte till alla.

– Men de som håller till i Bollstanäs har vi bra koll på, säger Oscar innan gänget kör i karavan ut från parkeringen.