En ny mätning från Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, som genomförts på nio platser runt om i landet visar att varannan bilist kör för fort utanför skolor. Dessutom kom nya siffror från Folksam som visar att 15 barn skadas i trafiken varje dag i Sverige.
Kring skolstart är frågan om trafiksäkerhet och säkra vägar till skola och förskola i fokus.
Även Märsta är frågan aktuell. Här har flera trafikolyckor där barn har varit inblandade skett. 19 augusti blev ett barn i treårsåldern påkört vid ett övergångsställe. Enligt polisen utan att få allvarliga skador. I juni 2023 avled en 11-åring som blev påkörd när han cyklade över Valstavägen några dagar innan sommarlovet. Efter olyckan gjordes en hastighetssänkning på en del av Valstavägen till 40 km/h istället för 50 km/h.
Stressigt i trafiken
När Mitt i besöker Märsta en vardagsförmiddag tycker många, både fotgängare och bilister, att det körs för fort och att trafiksituationen är för stressig. Föräldrar med barn vittnar om att de flera gånger sett situationer som kunde slutat i en olycka.
– Jag känner mig inte trygg i trafiken. Det körs alldeles för fort vid övergångsställen och vägarna runt omkring här, säger Lisbeth Rehnberg vars mor blev påkörd för något år sedan i här Märsta.
Lisbeth Rehnberg står nere vid övergångsstället vid busshållsplatserna på Nymärstagatan där många springer över gatan för att hinna med bussarna.
– När jag själv kör bil tycker jag att folk har tappat det här med att få ögonkontakt med föraren innan man går över gatan, säger hon sedan.
Bo Wallin och Lisbeth Rehnberg tycker inte det känns tryggt i trafiken runt Märsta.
Jens Kassnert
Hon tycker att de obevakade övergångsställena på Centrumleden är läskiga.
Angående bristande ögonkontakt kan det bero på att många unga som gamla tittar ner i sin mobil istället vara uppmärksamma på trafiken, tror hon.
"Går rakt ut"
– De flesta bilister brukar ändå stanna. Men jag ser hur folk bara går rakt ut i gatan utan att ens lyfta blicken, säger Irina Stark som fikar tillsammans med sin man i Märsta.
– Vi kollar efter ögonkontakt hela tiden men vissa slänger sig bara ut i gatan. Inte sällan ser jag även bilförare titta i mobilen, säger Alexander Stark.
En pojke som alltid har mobilen i fickan när han är ute i trafiken är Daniel Tereshchuk, 13 som är i Märta centrum med sinb mamma.
– Vi har pratat om hur man gör när man ska gå över gatan, att man ska kolla åt båda håll. Och att man ska vara försiktig, säger han.
Daniel Tereshchuk, 13 och Tatiana Tereshchuk pratar om trafikvett med varandra.
Jens Kassnert
Säkra skolvägar
Enligt kommunens mål med säkra skolvägar ska skolor förses med god kollektivtrafik samt gång- och cykelvägar som möjliggör såväl för personal som för elever och föräldrar som hämtar och lämnar att inte ta bilen.
Målet är att biltrafiken ska minska kring skolor och förskolor för en säkrare trafikmiljö. Utöver det förhåller sig kommunen till de lagkrav som finns, exempelvis barnkonventionen.
– I direkt närhet till skolor finns det en inriktning som kommunen har att det ska vara 30 km/h. Sedan tittar vi på närmiljön och vad man har för avstånd till vägar och hur samhället runt omkring ser ut, säger Åsa Aalto, avdelningschef för samhällsplanering på Sigtuna kommun.
Inför varje skolstart har kommunen kontakt med rektorer och stämmer av hur trafiksituationen ser ut kring skolorna.
– Vår rekommendation är att alltid uppmana familjer som bor runt omkring att i så hög utsträckning som möjligt att gå eller ta cykel till skolan, säger hon.