Den omtalade bron mellan Stora Ursvik och Rinkeby har i princip stått helt klar sedan 2017, men aldrig öppnats officiellt.

I fjolårets valdebatt blev den lite av ett politiskt slagträ, då Sverigedemokraterna i Sundbyberg gick ut och sa att de ville riva den eftersom de ansåg att den hotade tryggheten i Stora Ursvik, vilket fick andra partier att reagera starkt och göra motutspel.

Även 2020 hamnade bron i hetluften, då Moderaterna i Sundbyberg ansåg att bron borde kameraövervakas.

I år ska det dock slutligen hända saker på riktigt, enligt styrande politiker i Stockholms stad och Sundbyberg. Så fort tjälen försvinner ur marken i Stora Ursvik ska det börja grävas, så att en provisorisk gång- och cykelbana ska kunna byggas och göra det möjligt för bron att öppna i förtid, berättar Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

– Anledningen till att det dröjt så länge med att öppna bron är att det pågått flera exploateringsprojekt på Sundbybergssidan som varit i vägen. Det byggs tvärbana, nya bostäder och annat – projekt som dragit ut på tiden längre än förväntat. Vi ser dock att bron är så pass färdig att den redan nu kan fylla en viktig funktion transportmässigt, säger han.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, och Stefan Bergström (C), stadsutvecklingskommunalråd Sundbybergs stad.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, och Stefan Bergström (C), stadsutvecklingskommunalråd Sundbybergs stad.

Miljöpartiet Stockholms stad

Invigs i sommar

När bron och arbetena ikring är helt färdigställda ska den förutom att transportera gångtrafikanter och cyklister även vara till för busstrafik. När den tillfälliga lösningen sätts i bruk är det dock enbart för de två förstnämnda.

– Vi kommer inte dra busslinjer förrän allt är färdigbyggt, vilket fortfarande är några år fram i tiden, säger Lars Strömgren.

Öppnandet av bron innebär att boende i Rinkeby och Ursvik får tillgång till ytterligare varsina centrum på andra sidan Ulvsundavägen. Det innebär även att pendlingsstråken för cykel mellan Husby-Kista och Bromma-Vällingby kopplas samman.

– I dagsläget är Ulvsundavägen en barriär genom norra Stockholm, så det känns bra att äntligen kunna bygga bort den och öppna upp flera delar av staden för alla, säger Lars Strömgren.

Hur kommer det sig att det här inte gjorts tidigare trots att bron varit klar?

– Det är helt och hållet på grund av att de olika projekten på Sundbybergssidan dragit ut på tiden av olika anledningar. Det är olyckligt att man från vissa politiska håll försökt vispa upp någon slags förklaring som inte finns, att det skulle vara på grund av tryggheten, när det har varit helt rimliga och riktiga logistiska faktorer som legat bakom det hela, säger Lars Strömgren.

Den som rört sig vid bron vet dock att det gått att ta sig över den ändå, om man klämt sig emellan räcken och staket på platsen. Det är ytterligare en anledning till att politikerna vill öppna den på riktigt, enligt Lars Strömgren.

– Folk har sett det som en möjlig väg, men det har inte varit lämpligt eller tillgängligt att ta sig fram där alls. Förhoppningsvis invigs den nya lösningen redan till sommaren, säger han.

Snart öppnad. Bron med utsikt mot Ursvik.

Snart öppnad. Bron med utsikt mot Ursvik.

Emma Löf Hagström