"Hej alla hyresgäster. Vi har beslutat att ta bort Diro-vattnet i tvättstugorna. Hädanefter tvättar man med sitt eget medtagna tvättmedel".
På onsdagsförmiddagen fick hyresgästerna i studentlägenheterna i Tensta torn av ett mejl av hyresvärden Åke Sundvall AB. Efter fyra år av tvättmedelsfria tvättstugor ska man nu få börja använda tvätt- och sköljmedel igen.
En bild på mejlet lades upp i hyresgästernas privata Facebookgrupp, och inlägget möttes direkt av tummar upp, hjärtan och lättade kommentarer från studenterna: "Äntligen", "Överlycklig!!", löd några.
Kritiserats skarpt
Det var 2019 som Åke Sundvall meddelade att man valt att investera i en ny, miljövänligare tvättmetod, kallad "Diro", framtaget av företaget SWATAB.
Företaget hade utvecklat ett patenterat filtersystem som omvandlar vanligt kranvatten till så kallat Diro-vatten, ett ultrarent avjoniserat vatten som enligt SWATAB och Åke Sundvall skulle kunna ersätta både tvätt- och sköljmedel. Kallvatten eller vatten tempererat upp till 60 grader skulle kunna användas, och tvätten utlovades bli mjuk, ren och luktfri.
Dessutom skulle byggnadens energiförbrukning minska markant eftersom de flesta tvättprogrammen som installerades var kalla program.
Många hyresgäster har dock framfört skarp kritik mot metoden. Mitt i har tidigare rapporterat om missnöjet från flera personer, som menat att deras tvätt inte blir ordentligt ren.
– Tvätten är fortfarande smutsig och äcklig lukt sitter kvar även efter tvätt, sa en hyresgäst till Mitt i Järva förra året.
Budskapet till studenterna i Tensta torn. Nu ska den omtalade metoden bytas ut.
Emma Löf Hagström
Klagat
I augusti i år skickade flera hyresgäster i Tensta torn ett mejl till Åke Sundvall om tvättmaskinerna. De ifrågasatte bland annat metoden som SWATAB använder sig av, och menade att det inte finns tillräcklig evidens för att den faktiskt fungerar.
"De fungerar inte. Tvätt blir inte ren. Tvätt blir förstörd för att smuts "tvättas" in och sedan inte går bort i vanliga maskiner med tvättmedel. Vi kräver öppna svar, underlag och framför allt vanliga maskiner. Annars är vi minst 200 stycken som kommer skicka kravbrev för förstörd tvätt.", skrev man bland annat.
Och nu verkar alltså Åke Sundvall ha lyssnat på kritiken. Onsdagen den 29 november kommer båda tvättstugorna vara stängda på grund av installationen, meddelar man i mejlet till hyresgästerna.
Hyresvärden: "Levererar inte"
Enligt Åke Sundvall själva tar man bort metoden då den helt enkelt inte håller måttet.
"Produkten levererar inte det tvättresultat som leverantören har lovat, därför återgår vi till en traditionell tvättmetod", skriver Viktor Sundvall, fastighetschef på företaget, i ett mejl.
Övervakningskameror, vägglöss och kyla – grannar i Tensta torn upprörda
I färgglada Tensta torn precis intill centrum, finns 243 studentlägenheter. Nu uttrycker boende ett missnöje kring hyresvärden Åke Sundvall AB. "Jag älskar Tensta som område, men det går inte att bo i det här huset längre", säger en hyresgäst.
När Katti Moadeli fick ett hyreskontrakt på en studentlägenhet i Tensta torn 2017 blev hon överlycklig. Bostadsmarknaden i Stockholm är tuff, och hon lyckades dessutom få en tvåa. Från hörnlägenheten på tionde våningen kan hon se flera mil bort.
Men redan första veckan i den nya bostaden började problemen, enligt Katti. Hon skulle slänga sopor, och gick ner till återvinningen i källaren.
– Jag gick runt och kollade rätt länge och noggrant på de olika behållarna, eftersom jag inte varit där förut. Sedan slängde jag bland annat en förpackning som hade innehållit kyckling.
Läs även: Bostadsbolaget: "Satt upp kameror för att öka tryggheten"
Några dagar senare hörde bostadsbolaget Åke Sundvall av sig. Enligt Katti sa personen som ringde att hen sett Katti på bilder från övervakningskameran i soprummet, och anklagade henne för att ha smugit omkring och gömt kyckling.
Det hela ledde till att hon blev varslad om att hon skulle vräkas. Efter att ha fått hjälp av Hyresgästföreningen lyckades hon undvika det. Sedan fick hon en faktura på tusen kronor.
– Jag vågade inget annat än att betala, jag ville ju behålla min lägenhet.
När Mitt i kontaktar hyresvärden svarar de att det skulle ha rört sig om en större mängd kött som de fick frakta bort, och sedan utföra en sanering, och att det var notan för den som Katti fick betala.
– Varför skulle jag slänga stora mängder kött? Det är en ren lögn, säger Katti.
Långsam återkoppling
Efter det har Katti upplevt att problemen fortsatt. Hon uppger att det känts obehagligt att bli övervakad i byggnaden.
– Det är klart det kan vara bra med kameror för tryggheten, men folk har berättat att de blivit uppringda när man sett att de haft kompisar eller partners på besök en längre tid, och varnats om att man bara får bo en i lägenheterna, vilket inte ens stämmer, säger hon.
Nu under vintern har det varit kallt i byggnaden. Inlägg i de boendes privata Facebookgrupp, som Mitt i tagit del av, vittnar om att flera av studenterna försökte komma i kontakt med hyresvärden angående kylan, utan resultat. En person skriver att hen kontaktat Åke Sundvall åtskilliga gånger utan respons. "Vad ska vi göra? Vi fryser verkligen".
– Jag låg på Åke Sundvall och bad dem komma och lösa det. Det var 19 grader i min lägenhet, 17 på vissa platser nära fönstren, det var iskallt. Det dröjde en vecka innan de kom, säger Katti Moadeli.
Vägglöss i byggnaden
När en annan hyresgäst, som vill vara anonym, kom hem efter att ha varit borta över jul möttes hon av ett kryp på sängen, och förstod direkt att det var en vägglus.
Hon försökte kontakta bostadsbolaget, som inte svarade, trots att hon ringde sex gånger och mejlade. Hon gjorde även en felanmälan. Till slut kontaktade hon själv Anticimex, som sa att de måste veta vilket försäkringsbolag Åke Sundvall hade innan de kunde göra något.
– Efter ytterligare flera samtal utan svar och väntan fick jag tag på en person. Den sa "jaha, var det du som ringde om vägglössen i går?", men det var ju inte jag eftersom jag aldrig kommit fram. Då förstod jag att fler i huset var drabbade.
Som hyresgäst måste man bo kvar i lägenheten under saneringen, för att "locka ut" vägglössen med sin kropp när man sover.
– Jag sover ingenting, jag är så äcklad. Och saneringen pågår till slutet av mars. Åke Sundvall har nu även ignorerat mina mejl om hyresreduktion i flera dagar. Arrogansen från deras håll är bisarr, säger hon.
Flera oroliga
I Facebookgruppen är många boende nu oroliga över vägglössen, och undrar varför de inte fått någon information om att sådana finns i byggnaden, trots att de verkar spridas.
Hyresgästen som Mitt i pratat med planerar nu att söka nytt boende. Både på grund av hanteringen av vägglössen och andra incidenter.
– Det har till exempel varit märken från en kofot eller liknande på dörren in till min korridor, en skum man har gått och snott tvätt i tvättstugan, och flera inbrott i källaren. Jag fick hela mitt förråd tömt, och efter det har det varit ytterligare inbrott, det ligger kläder och tillhörigheter över hela golven där nere, trots att det var flera veckor sedan.
– Jag gjorde en polisanmälan, de har ju uppenbarligen kameror, men som de verkar använda till allt utom det. Jag har inte hört något, och inte fått något svar på vad de gör för att det här inte ska hända igen. Jag älskar Tensta som område, men det går inte att bo i det här huset längre.
Tensta torn
Den 18 våningar höga byggnaden ligger på Tenstagången 55 precis vid Tensta centrum, och rymmer 243 studentlägenheter, ettor och tvåor.
Byggnaden uppfördes 2017, och skapades av Belatchew Arkitekter tillsammans med Åke Sundvall.
Byggnaden har elva kameror på olika platser i huset.
2018 mottog byggnaden Stockholms Handelskammares stadsmiljöpris. Man har bland annat satsat på tvättmedelsfria tvättmaskiner i byggnaden.