På måndagskvällens kommunfullmäktige hände något historiskt vad gäller bostadsprojekt Väsby Entré. Alla partier – både i Mittenstyret och i oppositionen – ställde sig bakom ett nytt inriktningsbeslut för utvecklingen av stationsområdet. Väsby Entré ska få en ny kostym till lägre kostnad.

– En sten har fallit från hjärtat, verkligen. Bra att vi nu har en stabil riktning och stabila förutsättningar för att gå i mål med projektet, säger Mathias Bohman (S).

Turerna kring projektet har varit många sedan starten 2011. Och sedan detaljplanen återremitterades i juni har frågor som hushöjder, grönytor, broar och bussterminal under hösten stötts och blötts mellan politikerna.

Vad har då partierna kommit fram till? I den fortsatta planeringen av Väsby Entré ska kommunen ta mer hänsyn till den befintliga närliggande bebyggelsen.

Det blir många nya bostäder, men färre och lägre än tidigare. Från början var planen 1 500 bostäder, men det är inte klart hur många färre det blir.

Det blir fler öppna och gröna ytor. De nya byggnader som behövs för för buss- och tågförbindelser anpassas för att hålla nere driftkostnaderna. Det blir två broar över järnvägen – men oklart var.

Lägre hushöjd

Kommunen har även sett över storleken på de bostadskvarter som var planerade att byggas nära de kulturhistoriskt värdefulla Stjärnhusen på västra sidan av järnvägen. Ett par kvarter försvinner från den tidigare detaljplanen och det blir färre våningar på bostadshusen närmast Stjärnhusen.

För att "visa respekt för Runby hage" ska närliggande ny bebyggelse bli mer småskalig – även där med färre våningar än tidigare planerat.

Även Väsbys Bästa är med på det "nya" tåget, lokalpartiet som från början, 2011, var kraftigt emot projekt Väsby Entré.

– Väsby Entré är ett av kommunens största projekt någonsin. Nu säkrar vi de stora gröna ytorna i Runby hage, sänker hushöjderna, får mer grönska och bygger inte framför Stjärnhusen. 12-våningshusen är ett minne blott och vi får äntligen en väderskyddad busstation – allt till en betydligt lägre driftskostnad, säger Jesper Lundberg (VB), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Sara Golkar är projektchef för Väsby Entré och även hon är nöjd över inriktningsbeslutet.

– Politisk enighet skapar helt klart andra förutsättningar att komma vidare med projektet.

Blir det ett nytt stationshus?

– Det framgår inte av beslutet. Nu ska vi tjänstemän omsätta det här politiska inriktningsbeslutet i praktiken och justera detaljplanen. Klart är i alla fall att tunneln under järnvägen är kvar under överskådlig framtid.

När Mathias Bohman får samma fråga svarar han så här:

– Det kommer att bli en ny lösning med bussterminalen. En konsekvens av det är att stationshuset inte kommer att finnas kvar. Men exakt framtid för stationshuset kan jag inte svara på, om det flyttas eller rivs.

En förutsättning för en framtida utbyggnad är fortsatt att järnvägsområdet får två nya broar som binder samma västra och östra sidan. Från kommunfullmäktige trycks också på att hela områdets bebyggelse ska vara välgestaltad.

– I takt med tiden måste man anpassa och justera ett så pass stort projekt. Men de huvudsakliga målsättningarna ligger fast; att på ett säkert och torrskott sätt stärka resefunktionerna för alla som reser till, inom och från Väsby, säger Oskar Weinmar (M), oppositionsråd och andre vice ordförande i kommunstyrelsen.