Hårt trafikerade Södertäljevägen är en barriär mellan stora bostadsområden. På ena sidan finns Liljeholmen, Aspudden och Midsommarkransen, på den andra ­Liljeholmskajen och Årstadal.

I framtiden kan det bli annorlunda. Stockholms stad planerar att göra om vägen till en stadslik gata, kantad av bostäder, arbetsplatser och grönska, och med bättre förbindelser över vägen, för cyklister och fotgängare. Samtidigt ska Liljeholmen också bindas ihop bättre med Södermalm.

Men projektet är komplicerat och dyrt. Av kostnadsskäl och tekniska skäl har man nu slopat planerna på att flytta Södertäljevägen österut (där Årstaängsvägen nu ligger). Tanken med flytten var att skapa utrymme för fler bostäder.

– Förslaget är nu att Södertäljevägen blir kvar där den är i dag. Det innebär att det bara blir smala landremsor längs vägen att bygga på. Då blir det också en lägre exploateringsgrad, säger Karl Gylje, som leder projektet på exploateringskontoret.

Liljeholmsbroarna, med ny bebyggelse i Marievik och längs Södertäljevägen bortanför brofästet.

Liljeholmsbroarna, med ny bebyggelse i Marievik och längs Södertäljevägen bortanför brofästet.

Rundquist, Mandaworks)

Broarna flyttas inte

Södertäljevägen mynnar ut i Liljeholmsbroarna och en flytt av vägen hade tvingat fram en flytt av dem. Nu blir de slitna broarna kvar där står – och när den stora renoveringen av dem ska starta är en fråga för trafikkontoret.

– Det blir heller ingen överdäckning av tvärbanan. Tanken med den var att kunna bygga hus vid Blomsterdalen i Årstadal, men nu planeras inte för det, säger Karl Gylje.

Om planerna inte bantats hade uppåt 3 000 bostäder kunna byggas, nu är siffran 1 750. Men frågan är när det kan bli. Stadsbyggnadsnämnden ska visserligen gå ut med ett programsamråd under 2024 – ett tillfälle för remissinstanser och andra berörda att komma med synpunker innan det är dags att skapa detaljplaner.

Men efter programsamrådet ska exploateringskontoret pausa arbetet med projektet. Orsaken är att det saknas ekonomiska förutsättningar att genomföra det.

– Förslaget bär sig inte ekonomiskt, med de säkerhetsmarginaler vi vill ha, ­säger Karl Gylje.

Flygvy norrifrån, över det framtida Södertäljevägen – en stadsgata kantad av bostäder, kontor och grönska, I visionsbilden är även framtida bebyggelse i Marievik, Liljeholmens centrum och Lövholmen inlagd.

Flygvy norrifrån, över det framtida Södertäljevägen – en stadsgata kantad av bostäder, kontor och grönska, I visionsbilden är även framtida bebyggelse i Marievik, Liljeholmens centrum och Lövholmen inlagd.

(&Rundquist, Mandaworks

Vill behålla kunskap

Frågan är varför man genomför ett programsamråd för att projekt som saknar ”ekonomisk robusthet”.

– Om projektet läggs ner nu får att återupptas om några år tappar vi jättemycket kunskap. Vi vill lyssna in vad remissinstanserna anser för att veta hur vi ska går vidare när möjligheten finns.