En cyklist i 70-årsåldern omkom nyligen efter att ha blivit påkörd av en motorcyklist i korsningen Fleminggatan/Scheelegatan. Enligt vittnen körde mc-föraren mot rött. Polisen utreder händelsen som grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död.
Tredje dödsolyckan
Trafikolyckan är den tredje med dödlig utgång i innerstan under 2025.
I juni omkom en kvinnlig cyklist på Södermalm. Enligt polisen skulle en lastbil svänga höger från Ringvägen in på Rosenlundsgatan, och kvinnan som skulle cykla rakt fram klämdes fast under den.
I augusti dog en kvinna efter att ha blivit påkörd av en bilist på ett övergångsställe vid slottet. Enligt åklagaren ska varken mannen eller kvinnan ha kört eller gått mot rött.
– Vi ser ingen röd tråd mellan dessa olyckor, säger Malinda Flodman vid trafikkontoret.
Inte en drabbad korsning
Olycksplatsen på Kungsholmen är en vanlig typ av korsning bestående av två huvudgator med mycket trafik där hastighetsbegränsningen är 40 km/h.
– För några år sedan sänktes hastigheterna, tidigare var det 50 km/h, säger Malinda Flodman.
Olycksplatsen är en vanlig typ av korsning bestående av två huvudgator med mycket trafik där hastighetsbegränsningen är 40 km/h.
Katarina Linde
Korsningen har breda trottoarer och signalreglerade övergångsställen. Cyklister har egna cykelfiler eller delar gatan med bussar, och det finns cykelboxar framför bilarnas stopplinjer där cyklister kan ställa sig vid rött ljus för ökad synlighet.
– Det förekommer olyckor i stora korsningar, men den här sticker inte ut som farligare än andra.
Ingen död i Helsingfors
Redan före olyckan på Kungsholmen rapporterade Sveriges radio att det inte hade skett en enda dödsolycka i trafiken i Helsingfors på 14 månader – medan det såg mörkare ut i Stockholm.
Stockholm och Helsingfors arbetar på ungefär samma sätt med trafiksäkerhet, menar Malinda Flodman. Hon lyfter fram att Stockholm sänkt hastighetsgränser, förbättrat sikten, byggt säkrare gång- och cykelbanor samt infört fartdämpande åtgärder som gupp, upphöjda övergångsställen och cykelboxar.
– Det är glädjande att man inte haft en enda dödsolycka i Helsingfors på 14 månader, och jag hoppas verkligen att vi också kommer dit.
Blommor på olycksplatsen där en cyklist dog i korsningen Fleminggatan/Scheelegatan. Cyklisten blev påkörd av en mc-förare.
Katarina Linde
Fyra personer brukar dö i Stockholmstrafiken årligen.
– Varje dödsfall är ett för mycket. Men vi har över tid sett att antalen dödsfall går ner. Vi jobbar för att ingen ska dö, men det är svårt och komplext och vi måste fortsätta vårt arbete på många olika fronter.