”Glad jävla Midsommar”.

Så avslutar en trafikant sitt klagomål mot Roslagsbanan efter att ha jobbat natt och sedan ha försökt ta sig hem till Österåker med ersättningsbuss.

Trafikantens ilska var inte unik när Roslagsbanan valde att stänga ner och hänvisa till ersättningsbussar förra året. Med start på självaste midsommarafton.

Ersättningsbussar

Förra året noterade SL drygt 3100 ”kundsynpunkter” på Roslagsbanans tre linjer. Mer än hälften av dessa berörde linje 28, Österskärsgrenen, och av dessa kom mer än 40 procent under de sju sommarveckor som Roslagsbanan var avstängd.

Många av klagomålen 2022 handlade om ersättningsbussarna.

Många av klagomålen 2022 handlade om ersättningsbussarna.

Fredrik Sjöquist

˝Våra resenärer är våra bästa spanare ute i trafiken och vi är tacksamma över att de kontaktar oss med synpunkter och påtalar fel och brister” skriver Claes Keisu, pressansvarig på Trafikförvaltningen, Region Stockholm.

Förutom mängder med klagomål på ersättningsbussarna  – på allt från bussarnas skick till stressade förare, dålig skyltning och tidspassning – dominerade ytterligare några ämnen: snusk, trasiga saker och trängseln.

”Proppfullt så man knappt kan andas på Roslagsbanan varenda morgon i rusningstrafik” menade en resenär.

Särskilt i början av 2022, när pandemin fortfarande var högst aktuell, undrade en del varför SL inte satte in fler vagnar.

Många resande

Sett till antalet resenärer – 50 000 varje dag – får man ändå säga att antalet klagomål var rätt få.

– Faktiskt så är Roslagsbanan betydligt mer pålitlig än tunnelbanan, så heder åt dem, säger Krister Sernbo som pendlat med tåget i fem år.

– Men visst har jag väl svurit någon gång.

”Visst har jag väl svurit någon gång” säger Krister Sernbo. Men i det stora hela är han nöjd med Roslagsbanan.

”Visst har jag väl svurit någon gång” säger Krister Sernbo. Men i det stora hela är han nöjd med Roslagsbanan.

Stefan Källstigen

De mer udda klagomålen förra året handlade om råttor vid bullerplanket i Djursholm och att någon använt Östra station som toalett. ”Alltså det går inte att missa det är är STOR hög med bajs precis utanför dörrarna som går till spärrarna” uppgav en anmälare i januari förra året.

Hur ska snabbt ska fel vara åtgärdade och vad prioriteras?

”Det som prioriteras är saker som har en direkt påverkan på resenärerna. Om det är ostädat är naturligtvis inte trevligt och det ska självklart åtgärdas snarast möjligt, men det är inte något som är akut att åtgärda då det inte utgör någon omedelbar fara för dem som vistas på stationen”, skriver Claes Keisu.

En gång har pendlaren Sonja Lindell klagat till SL, annars är hon mest nöjd.

En gång har pendlaren Sonja Lindell klagat till SL, annars är hon mest nöjd.

Stefan Källstigen

Bara en gång har Åkersbergapendlaren Sonja Lindell klagat till SL, fast då var det hennes eget fel berättar hon:

– Jag blev ertappad utan biljett när jag trodde att jag hade en, för jag har alltid SL-kort. Dessutom hade jag reskassa, men hade inte blippat, berättar hon.

Då blev det 1500 i straffavgift, det hjälpte inte att hon klagade.

– Det var en näsbränna.