På jobbet lär hon och de andra lärarna ut hur man ska köra i rondeller, eller cirkulationsplatser som de egentligen heter.

– Vi förespråkar tydlighet. Ska man till vänster frågar många elever om man ska blinka till vänster. Inget säger att man måste men det är inte fel att vara tydlig. Likaså med placering i cirkulation. Ska du ut, placera dig till höger så det blir tydligt för alla att man tänker lämna. Ska du ta en vänstersväng, börja med att placera dig långt till vänster i cirkulationen.

– Det är inte krångligt att köra i rondeller om man vet hur man ska göra, säger Victoria Fredlund, trafiklärare på Vallentuna trafikskola.

– Det är inte krångligt att köra i rondeller om man vet hur man ska göra, säger Victoria Fredlund, trafiklärare på Vallentuna trafikskola.

Stefan Källstigen

Långt ifrån alla gör så.

Några riktigt besvärliga rondeller tycker hon inte finns i Vallentuna. Men rondellen under järnvägen vid centrum är den som blir mest trafikerad i rusningen. Den avviker också eftersom den är tvåfilig samtidigt som några av avfarterna är enfiliga.

När vi betraktar eftermiddagstrafiken blir det på bara några minuter tydligt att få följer instruktionerna.

Stefan Källstigen

De flesta struntar i att blinka eller sätter på blinkern för sent. Nästan lika vanligt är det att köra ut ur rondellen direkt från innerfilen. Vi ser också en långtradare som kanske tänker "störst går först". Föraren tutar på bilarna i rondellen för att komma in, trots att han har väjningsplikt.

– Vi har ett rätt aggressivt trafikklimat överlag i Stockholm. Folk har bråttom, orkar inte bry sig om andra och struntar i om man är i vägen. Jag tror att folk vet hur de ska göra men inte har tid att vänta på rätt bil eller respektera turordningen.

Anna Lodenius Sjödin uppskattar rondellen under tågbron.

Anna Lodenius Sjödin gillar rondeller. – Det är ett bra sätt att planera en väg. Men när de blir väldigt små går det mindre bra för bussar och lastbilar, säger hon.

Anna Lodenius Sjödin gillar rondeller. – Det är ett bra sätt att planera en väg. Men när de blir väldigt små går det mindre bra för bussar och lastbilar, säger hon.

Stefan Källstigen

– Det är bra att det är en rondell där i stället för den gamla järnvägsövergången. Nu flyter trafiken i alla fall. Men sen måste vi förare lära oss hur man kör, för det händer ju olyckor. Jag känner sådana som blivit påkörda.

Hon tror att det kan vara kommunikationen som brister bilister emellan.

– Antingen är man dålig på att ge tecken eller så har den som ska in i rondellen svårt att förstå. Uppmärksamhetsproblem tror jag finns i en stor rondell med många utfarter.