När är det min tur, när får jag träffa doktorn?

Det är den vanligaste frågan på sjukhusens akutmottagningar. Södersjukhuset är inget undantag.

Att väntetiderna ibland är långa har de inte kunnat råda bot på i den nya moderna Sös-akuten, som togs i bruk för tre år sedan.

Men ovissheten, som kan göra att väntan känns längre, hoppas de i alla fall kunna lindra.

Vad händer

Inne på mottagningen finns moduler där patienterna får sitta, eller ligga, och vänta. Digitala informationstavlor och filmer beskriver där de olika stegen i vården, från inskrivning tills att patienten får träffa en läkare.

Och nu får sjukhuset pris för detta. Det är Design S, som drivs av Svensk Form, som utsett Sös till vinnare i kategorin "Service design".

– Den som kommer till akuten är ofta orolig och kan ha tunnelseende. Därför behövs tydlig och enkel information, säger Maria Stockhaus, innovationsledare och tjänstedesigner på Sös, i ett pressmeddelande.

Vill ha mat

Inför att tavlorna togs fram har patienter och närstående intervjuats om vad som skapar oro och stress under väntan.

Förutom frågan "När är det min tur" var tillgången – eller bristen – på mat något som framfördes, och numera finns kylskåp med mat vid modulerna.