– Jag tror att det kommer att bli ett väldigt intensivt år, säger Robert Klingvall projektansvarig på Vaxholm stad.
Senast 2026 är det tänkt att renoveringen av Vaxholms kajer ska vara helt färdig. Annars riskerar Trafikverkets statsbidrag till bygget att frysa inne – drygt 185 miljoner kronor – motsvarande halva den beräknade byggkostnaden.
Robert Klingvall är inte orolig, trots upphandlingsstrul och en kommande sprängning. Just nu pågår arbeten på olika håll längs den 800 meter långa kajen.
Då kan vägen öppna
I Österhamnen gjuter man som bäst krönbalken i betong och har hunnit cirka 100 av totalt 150 meter. Arbetet har bitvis tagit tid på grund av en del trixiga vinklar, berättar en av entreprenörerna.
I Västerhamnen arbetar man med grundläggning av den nya kajlinjen. När Mitt i kikar på bygget har cirka 50 meter av de prefabricerade betongelementen kommit plats. Här har man även hittat några berghällar som måste sprängas bort. Att få tillstånd för detta har tagit tid, berättar Robert Klingvall.
Betongelement monteras längs den nya kajkanten i Västerhamnen.
Mikael Andersson
Först när kajlinjen är färdig kan arbetet med mark, vatten och avlopp börja. Enligt Robert Klingvall blir Västerhamnen troligen färdig i slutet av juni så att biltrafiken kan släppas på igen.
När det gäller Söderhamnen, torget och kajen framför Waxholms hotell har upphandlingen av mark- och VA-arbeten strulat så att man måste göra upp proceduren berättar han.
Strulig upphandling – igen
Det är inte första gången. Inför renoveringen gick det också troll i upphandlingen så att byggstarten för hela kajprojektet fick skjutas upp flera gånger tills den äntligen kunde börja i december 2023.
– Vi måste gå ut med en ny upphandling av av mark- och VA under våren för att kunna börja arbetet under hösten, säger han.
Den nya kajkanten i Västerhamnen byggs flera meter längre ut i vattnet än den gamla.
Mikael Andersson
Allra sist kommer det som kallas finplanering, det vill säga stensättning, planteringar, bänkar, papperskorgar och belysningsstolpar.
Enligt Robert Klingvall är det arbeten som kommer att gå förhållandevis snabbt. Möjligen blir det också så att man gör det etappvis och tjuvstartar i Västerhamnen, när mark och VA där är färdigt.
– Men räcker om man börjar med det hösten 2026.