I den internationella tävlingen First Lego League utmanas unga lag i att utveckla spännande idéer, programmera och lösa problem.

Häromhelgen var det regionfinal på Tekniska museet. Där segrade ett gäng högstadieelever från Viktor Rydberg i Sundbyberg.

– Det blev ganska mycket större än vad vi hade väntat oss, säger Greta Höglund, 14.

Vinnarlaget bestod av henne och åtta flickor till i samma ålder. Samt, icke att förglömma, deras robot som är byggd i Lego.

Just inslaget med byggklossar var dock inte det mest framträdande i tävlingen.

– Det är mer programmering än Lego-byggande, säger Solveig Fasth, 14.

Tema arkeologi

Eftersom årets tävling har riktat in sig på arkeologi, gör även roboten det.

– Den har en lasermarkör som ska kunna markera fynd och lättare identifiera dem. Själva markeringen ska vara synlig i en viss typ av ljus, säger Solveig.

För att knipa segern gällde det att prestera bra i ett antal moment, som gick ut på att såväl utveckla samt marknadsföra själva idén som programmera roboten och utföra uppdrag med den.

Sundbybergsdeltagarna Wilma Ahlén och Amanda Moron Andersson pillar med roboten på tävlingsdagen.

Sundbybergsdeltagarna Wilma Ahlén och Amanda Moron Andersson pillar med roboten på tävlingsdagen.

Anna Gerdén

Även om tjejerna från Sundbyberg inte vann i någon av de individuella kategorierna, räckte deras sammantagna prestation till totalseger.

– Jag tror att vår innovationsidé och hur vi har samarbetat har varit nycklar till att vi fick så bra resultat, säger Greta Höglund.

Bakom lagets framgångar ligger mycket jobb, fortsätter hon.

– Vi har varit med varandra konstant.

Drar till Norge

Det umgänget tog inte slut på Tekniska museet. Nästa anhalt på robotresan är Stavanger i Norge, dit tjejerna åker denna helg för att tävla i den skandinaviska finalen.

Med sig har de lagledaren och läraren Johan Nordling. Han ser tävlingen som "jätteviktig".

– Det är inte själva arkeologin eller robotprogrammering som är den stora grejen, utan att driva ett projekt och samarbeta i en grupp, säger han.

Solveig Fasth, som gärna jobbar med projektledning i framtiden, är inne på samma spår.

– Innan hade jag ingen koll alls på vare sig arkeologi eller programmering. Det har varit väldigt kul och jag håller gärna på med det på fritiden.