Johan Gustafsson ställer sig vid hållplatsen Östhammarsgatan på Gärdet i den mörka morgonen. Härifrån går buss 72 mot Karolinska, via bland annat Valhallavägen, Östra station och Odenplan.

Det är en buss han gillar skarpt. Hans barn tar den till Banérportens skola som ligger fem hållplatser bort.

– Men det är inte bara barn på Banérporten som åker den här bussen. Det finns även flera förskolor i området, och så är det många som ska till Gärdesskolan förstås. Den är också bra för folk som ska vidare till KTH.

”Känns ironiskt”

Medan han pratar sluter grannar upp. Där är Pär Åberg som med ilska i rösten säger att enda konsekvensen av de neddragningar som föreslås kommer att bli att fler tar bilen.

– Det vet jag för jag är en av dem. Jag ställde bilen just för att 72:an var så smidig att åka med. Går inte den är jag hänvisad till 1:an som både är opålitlig och planeras få färre avgångar. Nej, det här förslaget är riktigt dåligt.

Tomas Palmqvist som alltid tar buss 72 till jobbet på Karolinska nickar instämmande.

– Det känns ironiskt att regionen vill ta bort en buss som är viktig just för regionens anställda. Vi är så många som jobbar på Karolinska och andra vårdinrättningar som tar 72:an.

Det finns alternativ, medger han. Men de innebär byten och längre väg till jobbet.

– Jag kan ta ettan och därefter byta till sexan. Det blir sammanlagt en halvtimmes längre resa tur och retur.

Det är just tiden och smidigheten som går förlorad i SL:s förslag menar de. För visst kan det vara möjligt för dem som ska till exempelvis Banérporten att ta buss 76 från Lindarängsvägen i stället. Men den busshållspatsen ligger flera hundra meter längre bort och det innebär bök för bland andra äldre, mindre barn eller den med barnvagn.

– Och visst kan man gå över Gärdet när vädret är bra. Men du ser hur det ser ut i dag men regn och slask. Tänk att få med dig trötta barn på den promenaden, säger Johan som befarar att många kommer att skjutsa sina barn med bil om 72:an försvinner.

Regionen saknar ju pengar pengar eftersom resandet med kollektivtrafik har minskat. Vad kan man göra åt det?

– Där får man söka lösningar på alla sätt. Det här är inte rätt väg att gå om man vill få till en hållbar stad.

Johan Gustafsson är initiativtagare till en protestlista mot nedläggningen av 72:an. På några dagar har han fått ihop tusen underskrifter, men han hoppas att det bara är början.

– Vi vill så klart få in fler. Det är viktigt att det här förslaget inte blir av.