Bredängsbon Hossein Amiri, som just ska kliva in i sin bil i centrum tillsammans med 4-åriga dottern Hani, är inte förvånad över siffrorna, att folk använder mobilen när de kör är vanligt menar han.
– Man ser det hela tiden, de fastnar i telefonen och glömmer bort att de kör bil. Det är livsfarligt, jag gör det aldrig själv för då tappar jag fokus, säger han.
Hossein Amiri, här med dottern Hani, vågar inte använda telefonen vid bilkörning eftersom det får honom att tappa koncentrationen.
judit nilsson
Ökar sedan lagen infördes
Från och med februari 2018 får förare inte använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning som de håller i handen när de kör bil. Syftet är att skydda både dem själva och andra trafikanter. Men det är lite si och så med hur det efterlevs.
– Lokalt har vi sett att det minskat först drastiskt när lagen kom därefter ökat lite efter några år, säger Hans Hedberg, kommunpolis i Skärholmen.
2020 skrev de ut 88 böter för mobilanvändande vid körning i Skärholmsområdet, förra året var siffran 231.
Hans Hedberg, kommunpolis i Skärholmen.
Angie Gray
Märks på körstilen
Derya Mert och Amal Benzounia, som jobbar i hemsjukvården i Bredäng och Sätra och dagligen kör runt i området, tycker mobilanvändandet syns tydligt.
– Man märker det på att de kör lite sakta och blockerar trafiken och tänker ”vad håller de på med”. Sedan när man kör förbi ser man att de håller på med telefonen, säger Derya Mert.
De tror att ett skäl till att människor gör det är att de behöver hitta och letar i kartor. Derya Mert berättar att även hon använt telefonen.
– Mitt barn var i skolan och ringde och ringde och ringde, så tillslut svarade jag fast jag körde, men det var inte bra, det är livsfarligt, säger hon.
Varför tror ni att fler använder mobilen vid körning i dag än när lagen kom?
– Det är inte så många poliskontroller nu. Folk vet att polisen har fullt upp med att jaga kriminella, säger Derya Mert.
Polisen ser flera förklaringar till att fler bötfälls i dag.
– En av anledningarna är troligen att man struntar i lagen i sig och att risken att bli upptäckt inte är stor, baserat på polispersonalen jämfört med antalet bilar som rullar i vårt lokalpolisområde. Men böterna har också ökat i takt med att vi har vuxit som LPO och fått fler kollegor i yttre tjänst, säger Hans Hedberg.
Stig Frejd tror att de som rattsurfar gör det för att de har svårt att släppa telefonen överlag.
judit nilsson
Bredängsbon Stig Frejd tror att rattsurfandet beror på ett allmänt mobilberoende.
– När jag åkte hit gick flera och stirrade ner i sina telefoner. Jag tror att de som använder telefonen när kör använder den hela tiden och inte kan undvara den. Jag har aldrig använt telefonen när jag kör. Det är ruskigt att folk gör det, för trafiken är ju ganska intensiv, säger han.
Polisen upptäcker rattsurfarna genom deras körstil, som att bilen vinglar fram och tillbaka, att de kör för sakta eller för fort, att de ligger för nära bilen framför och bromsar hela tiden eller bara kör ryckigt.
– Det är klassiska tecken på att man har sin koncentration någon annanstans, oavsett om det är för man använder en mobiltelefon eller är berusad av alkohol eller narkotika, säger Hans Hedberg.
Ser ni någon koppling mellan mobilanvändningen och trafikolyckor?
– Det är många aspekter som leder fram till en trafikolycka, två av de största är koncentrationen och uppmärksamheten. Att använda en mobiltelefon medan man framför sitt fordon sänker dessa avsevärt och ökar risken att en olycka inträffar.
Nu krävs högre böter
Riksförbundet M Sverige, landets största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter, tycker att det behövs en attitydförändring bland bilförarna. För att lyckas vill de att man höjer standardboten som i dag är 1500 kronor, ökar poliskontrollerna och genomför flera informationskampanjer om riskerna med att använda mobiltelefonen när man kör bil.