Ibland kan det var svårt att variera sig. Så var det för Tim Stenhammar, i alla fall vad det gällde hans krogvanor. Han ville få bättre koll på vad stan hade att erbjuda.

– Jag fick idén en utekväll, på väg till samma ställe vi dragit till det senaste året. Jag tänkte, det här är inte "it", vi är bara ett gäng tråkiga grabbar som alltid gör samma sak, säger han.

Det ledde till att han tillsammans med kompisarna Oliver Chinapah Bergman och Kasper Smolec nyligen lanserade hemsidan vadkostarölen.se.

På hemsidan vadkostarölen.se finns en karta över barer och ölpriser på Södermalm.

På hemsidan vadkostarölen.se finns en karta över barer och ölpriser på Södermalm.

vadkostarölen.se

Ölpris på över 150 barer

Där finns en interaktiv karta över (hittills) 103 barer på Södermalm och vad de tar för en öl. Det går även att se barernas öppettider och vad en öl kostar vid ett visst klockslag.

Under fredagen lades ungefär 50 barer på Kungsholmen till. Målet är att täcka hela stan.

Infon har de hämtat in genom att besöka eller ringa krogarna. Prisspannet är rätt stort, billigaste bärsen kostar under 30 kronor, den dyraste 103 kronor.

– Vi blev lite förvånade över att det var en sådan skillnad, säger Tim Stenhammar.

Att de började på Södermalm var inte en slump.

– Vi har bott här hela livet och hänger mest på Hornsgatan och Götgatan. Vi ville starta på hemmaplan, säger Oliver Chinapah Bergman.

Dovas är en av de barer på Södermalm med billigast öl.

Dovas är en av de barer på Södermalm med billigast öl.

Victor Malmcrona

Succé på nätet

Innan hemsidan publicerades filmade de 25 videor att kunna pytsa ut på Tiktok efter lanseringen, för att få fart på intresset – lite intervjuer på stan och liknande. Det blev succé redan med första videon. Nästan direkt hade den setts av 80 000 personer.

– Vi fick så sjukt mycket mer support än väntat. Så många DM:s och kommentarer, tänkte bara "vad fan händer?" I förrgår skulle vi göra mer intervjuer på stan, mer än hälften vi sprang på visste redan vilka vi var, säger Tim.

De två senaste veckorna har hemsidan fått 60 000 besök.

Oliver Chinapah Bergman är den som syns på Tiktok, medan Tim Stenhammar sköter kameran.

Oliver Chinapah Bergman är den som syns på Tiktok, medan Tim Stenhammar sköter kameran.

Victor Malmcrona

Fritidssyssla

Projektet är tidskrävande. Allt sker på fritiden, båda två har annars jobb att sköta. Tim arbetar på Coop på Bondegatan och frilansar som filmfotograf. Oliver jobbar på bemanningsföretag och extraknäcker som statist.

– Det blir till att sitta uppe på nätterna, men jag gör hellre för mycket än för lite, säger Tim.

– Båda tycker det är kul. All positiv feedback motiverar oss, säger Oliver.