Linnéstaden

Truckstop Alaska, Jazzhuset, Sticky Fingers, Röda Rummet, Kellys... Listan över legendariska göteborgshak som gått i graven bara under det senaste decenniet kan göras lång.

Därmed har staden förlorat många av de mindre klubbarna och scenerna som tidigare utgjort gräsrotsrörelsen för lokala up and coming-artister, något som arrangören Mirre Sennehed menar skadar Göteborgs livescen.

– Om det inte finns små scener att gigga och praktisera på, var ska framtidens Håkan Hellström, Broder Daniel och Kent bygga upp sin hajp? Man kan ju inte gå direkt från Studieförbundets källarlokal till Pustervik.

Optimistiska. Eddie Wheeler och MIrre Sennehed tror på en ny indievåg, med rätt stöd som gör att gräsrotsscenerna kan överleva.

Optimistiska. Eddie Wheeler och MIrre Sennehed tror på en ny indievåg, med rätt stöd som gör att gräsrotsscenerna kan överleva.

Markus Andersson

Indiefeber på torsdagar

Hon menar att det även åt andra hållet behöver finnas mindre ställen dit exempelvis Pustervik kan skicka band som är duktiga, men inte tillräckligt stora för deras scen.

Därför bestämde sig hon och arrangörskollegan och musikern Eddie Wheeler för att trotsa de mörka molnen på livemusikhimlen och dra igång klubben Indiefeber på den nyöppnade krogen Potatisen vid Andra Långgatan.

Med många års erfarenhet som entreprenörer inom musikbranschen och även som grundare av den årliga Subkultfestivalen har de sett den svenska indievågen både komma och gå, och nu var tiden inne för att satsa på en ny klubb.

– Ska vi väcka inspirationen och skapa en sådan här våg igen så är det här det börjar. Målet är att skapa en personlig mötesplats för alla som älskar musik, där man kommer och kollar på varandras spelningar och nätverkar, säger Eddie Wheeler.

Startade festival. För sju år sedan startade Eddie Wheeler och Mirre Sennehed Subkultfestivalen, som till sommaren hålls den 28-29 juni i Vänersborg.

Startade festival. För sju år sedan startade Eddie Wheeler och Mirre Sennehed Subkultfestivalen, som till sommaren hålls den 28-29 juni i Vänersborg.

Markus Andersson

Behöver sänka hyrorna

I den rymliga lokalen i korsningen intill den ikoniska bargatan står numera Indiefeber på schemat varje torsdag kväll och sedan starten vid årsskiftet har det varit högt tryck för att få spela.

– En sådan här lokal är unik idag. Vi har bokat artister varje vecka fram till maj ungefär och vi vill gärna ha en mångfald. Vi ser ju inte indie främst som en musikstil utan mer som den riktiga benämningen, independent.

För att Göteborg ska behålla sin identitet som kulturstad, menar arrangörerna att något behöver göras, från såväl arrangörshåll som politiskt.

– Staden hade behövt gå in med finansiellt stöd för att få ner ockerhyrorna på lokalerna som sparkar undan benen på krögarna. Man behöver se det som en investering, säger Mirre Sennehed.

Eddie Wheeler håller med, men menar samtidigt att arrangörer först måste ta ansvar för att skapa något som folk faktiskt vill ha.

– Att man skjuter in pengar är ingen garanti för att det blir bra kultur. Jag kan bli lite trött på arrangörer som kör samma rockklubb som 1985 och blir sura när ingen kommer.

Markus Andersson

Tror på kickback

För att livescenen i Göteborg ska kunna överleva tror de på någon form av ekonomisk kickback, där större arrangörer investerar i de mindre livescenerna.

– De betalar en liten slant som går till de här gräsrotsscenerna där up and-comingartister kan praktisera och bygga upp en publik och sedan blir det pengar in. Det är så hela kretsloppet ser ut, säger Mirre Sennehed.

Tror ni att det skulle kunna bli en ny indievåg likt slutet på 90-talet?

– Det kommer en ny våg, men det kommer aldrig att bli så som vi förutspått, säger Eddie Wheeler.