– Entreprenören har beställt material och kommer åtgärda felen så snart som möjligt. Men just nu beräknar vi att den kommer igång igen först någon gång i november om allt går enligt plan, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.

Den stängdes av 17 oktober, varför?

– På grund av en besiktningsanmärkning som beror på yttre påverkan, som är svårt att göra något åt. Det kan ha handlat om till exempel grus i kammarna.

SL uppdaterar senare informationen på plats med att rulltrappan ska rulla igen den 10 november.

Yttre påverkan ligger bakom att rulltrappan står stilla.

Yttre påverkan ligger bakom att rulltrappan står stilla.

Filip Magnusson

Inga längre avstängningar

Rulltrappan har även tidigare varit avstängd i perioder på grund av underhållsarbeten, men Natalie Nordenswan betonar att man inte haft några längre sammanhängande avstängningar.

– Med tanke på hur mycket den används har den inte varit särskilt utsatt för fel eller stopp. Majoriteten av felen som uppstår beror på yttre påverkan.

Enligt Natalie Nordenswan har rulltrappan inte varit särskilt utsatt för fel eller stopp de senaste åren.

Enligt Natalie Nordenswan har rulltrappan inte varit särskilt utsatt för fel eller stopp de senaste åren.

Filip Magnusson

SL har 501 rulltrappor och de är i drift nästan dygnet runt, året om.

– Slitaget är stort. Men sammantaget rullar våra rulltrappor 90-94 procent av tiden, säger Natalie Nordenwan.

90 procent av stoppen svåra att påverka

Endast cirka 10 procent av alla stopp i rulltrappor orsakas av tekniska fel, enligt henne.

– Vissa tekniska fel tar ibland lång tid att åtgärda, framför allt om det är en äldre rulltrappa. Där finns reservdelar ofta inte på lager, varken hos oss eller tillverkarna. De måste nytillverkas på fabrik.

Av alla stopp i SL:s rulltrappor beror cirka 90 procent på saker som är svåra att påverka, som grus i kammarna, vandalisering, påverkan på handledare eller okynnesnödstopp.