Visst kan det vara lätt att få intrycket att Södermalmsbor är ett avslappnat gäng. Faktum är dock att det här klagas mest i innerstan – men samtidigt är vi ju också den mest folkrika stadsdelen.

Sedan lanseringen av tyck till-appen 2014 har användandet ökat stadigt. Förra året registrerades nästan 180 000 ärenden i Stockholms stad vilket är flest hittills.

– Det betyder inte nödvändigtvis att problemen blivit fler, utan att det blivit enklare att rapportera dem, säger Malinda Flodman, presstalesperson vid trafikkontoret.

– Det ger oss mycket värdefull information. Vi får även in förslag och beröm, men framför allt får vi reda på sådant som inte fungerar. Det är viktigt eftersom vi inte kan vara ute över hela staden jämt.

”Mycket att hantera”

Ett 20-tal personer jobbar på det servicecenter där anmälningarna hamnar.

– Det är mycket att hantera och det är inte så att ärenden kommer in i ett jämnt flöde. När det snöar kommer det till exempel in många anmälningar, eller om ett speciellt problem uppstår. Då kan det bli längre svarstider.

I första hand prioriteras akuta ärenden där människors liv och hälsa kan vara i fara. Hur lång tid det tar innan något åtgärdas kan bero på hur komplicerat ett ärende är.

– Men vissa saker är vanliga och återkommande som vi har standardsvar och åtgärder på.

Med så många anmälningar är det lätt att tro att de kan försvinna i ett svart hål. Tas alla verkligen till vara?

– Ja, även om det är så att inte alla som anmäler får återkoppling.

Nedskräpning toppar listan på vad det klagas mest på i innerstan – förutom på Södermalm. Här kniper klotter förstaplatsen.

Totalt kom det in 6 487 anmälningar om klotter förra året. Det är fler än på Kungsholmen, Östermalm och Vasastan tillsammans.

– Södermalm är en stor stadsdel där det rör sig mycket människor, både boende och besökare. Tyvärr blir det även ofta mer otillåtet klotter i närheten av tillåtna klotterväggar, vilket det finns på Södermalm. Det är även en stadsdel där många använder appen Tyck till vilket gör att vi får in många anmälningar, säger Malinda Flodman.

”Ett hav av skräp”

På andra plats kvalar anmälningar om nedskräpning in. Där är det parkerna som drar ett tungt lass. Mest utsatta är Skinnarviksberget, Vitabergsparken, Tantolunden och Drakenbergsparken.

– Efter en fin sommar­kväll kan det vara ett hav av skräp där. Vi ser också en ökning under evenemang, skolavslutningar och studenten, säger Andreas Evestedt, chef för parkmiljö vid stadsdelsförvaltningen.

På senare år har en del åtgärder vidtagits och avtal med entreprenörer förändrats. I parker har det placerats ut 100 solcellsdriva och självkomprimerande skräpkorgar. De kan signalera när de börjar bli fulla så att de kan tömmas innan det sker. Löpande byts gamla skräpkorgar ut mot mer moderna varianter.

Nya avtal säger också att korgar ska tömmas innan de blir fulla, i stället för ett visst antal gånger per vecka.

– Vi kan tydligt se att det har gjort renhållningen bättre. Sedan kan så klart mycket skräp ligga kvar efter en kväll eller natt. Då är det viktigt att vi kommer dit tidigt och städar undan så att folk kan vakna och gå till en fin park, säger Andreas Evestedt.