Södra Roslagen

Nu har det gått mer än två år sedan det första av de nya moderna X15p-tågen levererades till Roslagsbanan.

Då var målet att de skulle testas, godkännas och sättas i trafik under 2022 – något SL trodde på så sent som i höstas.

Så blev det inte, trots en ”premiärtur” med ansvariga politiker precis innan valet.

Testas fortfarande

Och nu låter SL inte alls lika optimistiskt:

”Ja, tågen provkörs fortfarande" skriver Elin Lindström på SL:s presstjänst i ett mejl till Mitt i.

”När vi kan släppa ombord de första resenärerna är helt och hållet kopplat till hur det går med testerna och hur handläggningsprocessen sedan ser ut för fordonsgodkännande hos Transportstyrelsen. Vi vågar inte i nuläget ge något datum”.

Hon medger att man behövt testa de nya tågen "lite längre än väntat”.

”Den främsta utmaningen är att tågen ska ha kört så pass långt att det finns tillräcklig erfarenhet för att få godkännande att släppa ombord resenärer. Det innebär att man behöver frigöra spårutrymme för testtrafik, samtidigt som övrig trafik på banan ska kunna köra som vanligt” skriver hon.

Smalspår försvårar

Att Roslagsbanan dessutom är smalspårig gör att fler tester som annars brukar göras i anslutning till fordonstillverkare i stället måste göra på plats i Stockholm, berättar hon och tillägger: ”Det är i sig en utmaning och gör att testperioden i våra egna miljöer blir lite längre än för andra tåg”.

Öppna. I de nya X15p-tågen kan man gå genom alla vagnar.

Öppna. I de nya X15p-tågen kan man gå genom alla vagnar.

Region Stockholm

2016 när SL valde att köpa tåg från den schweiziska tillverkaren Stadler var det 30 år sedan man senast förnyade Roslagsbanans fordonspark. Ursprungligen beställdes 22 stycken X15p-tåg för två miljarder kronor.

Nytt är bland annat att det går att gå genom hela tågen och att de är rikligt försedda med eluttag.

https://www.mitti.se/nyheter/tva-ar-sedan-leverans--provkors-fortfarande-6.27.39556.740cb15cd7