Ett duggregn ligger över korsningen Götgatan/Högbergsgatan. Morgonpendlare på cykel susar förbi norrut, på väg till jobbet.

Här vill staden att de ska svänga vänster, vilket den röda markeringen i vägbanan skvallrar om. Bara några enstaka cyklister gör det. De flesta trampar vidare, rakt över puckeln.

Resultatet är ett en trafiksituation som varken fotgängare, cyklister eller bilister är nöjda med.

– Det måste fixas på något sätt. Det är elsparkcyklar, turister och flanörer, det är lätt att det blir krockar. Jag går också här, det är inte kul när cyklister kommer i jättefart, säger Max Sohl Stjernberg som precis har cyklat upp för backen.

Tidigare försök utan framgång

Förra veckan klubbade trafiknämnden igenom ett förslag för att utforma gaturummet på ett sätt som ska få cyklister att välja Repslagargatan mellan Högbergsgatan och S:t Paulsgatan, och på så sätt avlasta norra Götgatan.

Tidigare försök till omledning har dock varit måttligt framgångsrika.

– Jag brukade ta Repslagargatan. Det funkade bra i början. Problemet var att jag sedan blev stående på S:t Paulsgatan, jag kom inte ut på Götgatan igen på grund av alla som cyklade rakt fram, säger cyklisten Lotta Åberg.

– Men om alla väljer Repslagargatan kan det nog fungera.

Positiva reaktioner

De åtgärder som nu har föreslagits är mer omfattande än dem som är på plats i dag. Entréerna till den del av Götgatan som är gågata ska göras tydligare. Den alternativa cykelvägen ska märkas ut ordentligt i vägbanan, med färg och linjer. Cyklister får prio i korsningar.

– I egenskap av en som cyklar där varje dag tycker jag förslaget ser rätt bra ut, givet förutsättningarna. Det hade fått mig att använda Repslagargatan, säger Christian Gillinger, en av dem som driver Cyklistbloggen.

– Det vore skönt att slippa stångas med fotgängare, och de vore nog glada att slippa mig med.

När Mitt i visar visionsbilderna för cyklister på plats är reaktionerna positiva.

– Klockrent. Det blir väldigt tydligt, säger Max Sohl Stjernberg.

"Är urfånigt"

En som är kritisk mot lösningen är däremot Daniel Webb, som traskar förbi. Han kallar norra Götgatan för en katastrof, då det blivit en ”motorväg för elsparkcyklar och cyklar.”

– Det är urfånigt. Ingen cyklist bryr sig om att det är rödmålat. Finns det en snabbare väg kommer de att ta den.

Från politiskt håll är man heller inte helt nöjd med lagt förslag. Därför tog majoriteten i förra veckan även beslut om att ta ett helhetsgrepp i frågan och fortsätta utreda alternativ för att förbättra trafiksituationen.

Bland annat ska det utredas om det går att bygga en cykelramp över Noe Arksgränden, mellan Götgatan och Repslagargatan. De cyklister Mitt i pratar med tycker spontant att det verkar lite krångligt.

– Men det kanske blir bra, om den byggs på ett bra sätt och inte blir för brant, säger Christian Gillinger.

”Svårbemästrad plats”

En vidare utredning välkomnas av bilisternas konsumentorganisation M Sverige, då de menar att förslaget som ligger inte är tillräckligt genomarbetat.

– Det är en svårbemästrad plats som ställer höga krav på bilister vad gäller säkerhet och framkomlighet då många delar på trafikutrymmet, säger kommunikationschefen Heléne Lilja.

Hon anser att det bästa vore om bilister, cyklister och fotgängare kunde separeras. Vidare ser M Sverige helst en lösning som också innebär att bilar kan köra i båda riktningar på Högbergsgatan.

– Som det ser ut i dag får man i stället köra långa omvägar. Det är inte bra för miljön. Men vi förstår att det är det är en utmaning att få till en bra trafiklösning på platsen och vi ser fram mot resultatet av utredningen.

– Det är fantastiskt här, en jättetrevlig del av Södermalm, säger Jenny Ohlsson som äger klädbutiken Fröken Söt, som ligger i backen ned mot Slussen.

Utanför hennes butik är biltrafik tillåten. Ett problem är att alla fotgängare och cyklister inte verkar ha koll på det, menar hon.

– När vi lastar in varor kan en del stanna och slå till bilen för att de tycker att den är i vägen. Det kan bli lite dålig stämning.

Staden borde tydligt ha markerat ut ytor för fotgängare, bilister och cyklister för länge sedan, menar Jenny Ohlsson.

På gågatan är biltrafik tillåten fram till klockan 11. Det är det heller inte alla som förstår, menar en butiksägare som Mitt i talar med som vill vara anonym.

– Vissa ställer sig framför bilen och blockerar vägen, då får man knuffa undan dem. Det bästa hade varit om cyklarna försvann. Så länge de drar på som fan är det ingen gågata.

”Förbjud cyklar”

På restaurang Tiffanys har Tony jobbat i 17 år. Ett stort problem är att skyltningen för bilar i princip är obefintlig längs vägen, menar han. Situationen har dock blivit bättre sedan granitblock och enkelriktningen på Högbergsgatan kom på plats och biltrafiken minskade.

– Men optimalt hade varit pollare i marken, som går upp och ner när biltrafiken är tillåten.

Stadens förhoppning om att cyklisterna ska välja Repslagargatan har han inte mycket förtroende för.

– Cyklar är som vatten, de tar lättaste vägen. Det vore bättre att bara förbjuda cykeltrafik på gågatan.