I fyra år har White Guide Green besökt butiker för att bedöma hållbarhetsarbetet. Butikerna får poäng och hamnar mellan 1-5 beroende på hur hållbara de är.

För första gången sedan White Guide Green startade med hållbarhetsundersökningar i matbutiker har en butik i Sverige nått den högsta nivån. Butiken är Coop Hagastaden, som öppnade den 6 oktober i fjol. Här har man ett stort utbud av vegetarisk mat, jobbar med minskat matsvinn och har egna odlingar av örter och sallader. Man försöker även på olika sätt vägleda kunderna till ett mer hållbart köp.

– Fantastiskt, det känns helt otroligt! Vi har en fantastisk personal och vi fokuserar på att vara bäst på både vego och hållbarhet. Vi vågar vi testa mycket och är på rätt väg, säger butikschefen Maria Ytter.

– Vi hoppas att butiken kan bli en drivkraft för andra butiker och att konkurrenterna kikar på Coop Hagastadens hållbarhetsarbete, säger Pär Bergkvist, initiativtagare till White Guide Green.

Inte beredda

White Guide Green har besökt drygt 250 butiker i Stockholm, och mellan 500 och 600 i hela landet. När det kommer till poängfördelningen kan en butik komma upp i 100 poäng. 50 poäng vid White Guide Greens besök i butiken och 50 poäng från det formulär butikschefen svarar på.

– Det var väldigt oväntat att någon butik skulle nå nivå 5. Eftersom det aldrig hänt tidigare var vi inte riktigt beredda på det. Förhoppningsvis kan vi hitta någon till under de sista besöken vi ska göra, säger Pär Bergkvist.

– Man kan sedan både höja sig och sänka sig på skalan beroende på hur arbetet fortgår. För Coop Hagastaden gäller det nu att försvara femman.

Väldigt nervös

Utöver att nå nivå fem har Coop Hagastaden även vunnit pris som årets vegobutik.

– Vi satsar mycket på vego i hela butiken och har ett kök som förädlar råvarorna, säger Maria Ytter.

Onsdagen den 9 juni dukade Coop Hagastaden upp för prisutdelning inne i butiken.

– Jättekul event och jag är väldigt nervös. Vi har har vi längtat efter att få göra det här, säger Maria Ytter till Mitt i innan det är dags.