Tiotusentals bostäder ska byggas i Stockholms stad under de närmsta åren. Dessutom ska det bli nya skolor och idrottshallar och Stockholm Vatten och avfall (Svoa) behöver göra en omfattande upprustning av gamla ledningar.

Projekten kräver stora mängder cement. Frågan är därför vad som händer om Cementa inte får fortsätta att bryta kalk i Slite på Gotland. Moderaterna skickade frågan till berörda förvaltningar och bolag inom staden och har nu fått svar.

– De kommunala bostadsbolagen rapporterar att entreprenörer de anlitar planerar för att det kan bli ett stopp i Slite. De ser sig om efter alternativa leverantörer i och utanför Europa. Det är precis det vi varnat för. Risken finns att det blir cement som tillverkats på ett mindre miljövänligt sätt, säger finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

Trycker på regeringen

Från Svoa är svaret att ett stopp i Slite påverkar bolagets uppdatering av vattenledningsnätet och upprustningen av Henriksdals avloppsreningsverk. Det är projekt som är centrala för stadens framtida vattenförsörjning.

– Den kris som cementindustrin i Sverige står inför skapar ett osäkert läge för många viktiga projekt i Stockholm. De förseningar som kan uppstå kostar både pengar och arbetstillfällen. Därför trycker vi på både regeringen och nationella myndigheter i den här frågan, säger Anna König Jerlmyr.

Ambitiöst klimatprojekt

Mark- och miljöverdomstolen motiverade sitt avslag till Cementa med att företagets utredning om följderna för grundvattnet var undermålig. Cementa har fått hård kritik för det av jurister och miljöexperter, men försvarar sig med att man inte fick chans att komplettera ansökan.

Cementas tillskyndare påtalar att företagets kalkbrytning sker på ett mer skonsamt håll än på andra håll i världen. De lyfter också fram att företagets klimatprojekt i Slite nu äventyras – genom koldioxidinfångning ska fabriken bli världens första klimatneutrala under 2030-talet.

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd med ansvar för SL, har varnat för ett stopp sedan i somras.

– Under de kommande åren behövs 100 000–150 000 ton cement per år, när kollektivtrafiken ska växa. Det känns helt fel att behöva bygga ut miljövänlig kollektivtrafik med smutsigare cementkällor. Kraven för att få bryta kalk i Slite är bland de högsta i världen, säger han.

Tre mil tunnelbana

SL ska bygga 18 nya t-banestationer, tre mil tunnelbana, 46 nya spårvägsstationer och nya depåer. Ett stopp i Slite skulle göra det betydligt dyrare, enligt Kristoffer Tamsons.

– Det blir en merkostnad på ett par hundra miljoner kronor i månaden på grund av produktionsstopp och förseningar, säger han.

Dyrare Förbifart Stockholm

Även vid jätteprojektet Förbifart Stockholm räknar man med merkostnader vid ett stopp i Slite.

– De största gjutningsarbetena är redan genomförda, men det återstår en hel del ändå. Det vi kan säga när att det kommer att kosta mer och ta längre tid. Om cement måste fraktas mer långväga ifrån blir det dyrare, säger Bengt Olsson, presschef vid Förbifart Stockholm.