För att en ny bussterminal ska kunna byggas på Brommaplan krävs att Region Stockholm och Stockholms stad dels är överens om vad som ska byggas och vem som ska betala.
Än så länge har så inte varit fallet, eftersom parterna inte kunnat komma överens om finansieringen.
Oklarheterna har gjort att en stor fastighetsägare, JM, som tidigare ägde ett stort antal av fastigheterna på Brommaplan, och som hade ambitionen att bygga bostäder i samband med en ombyggnad av Brommaplan, drog sig ur och sålde sina fastigheter 2023.
Ville bygga i år
Trots oklarheterna fanns en förhoppning, åtminstone från stadens sida, om att sätta spaden i jorden för en ombyggnad av Brommaplan redan 2025, alltså i år, eller senast 2027.
Fler parter behöver vara överens innan en ombyggnad av terminalområdet på Brommaplan kan påbörjas.
Mikael Andersson
Så blev det inte, men i en ny reviderad länsplan fram till 2037, som i dagarna skickats ut på remiss, finns Brommaplan fortfarande med. Det är fortfarande inte ett prioriterat projekt. Pengar finns däremot avsatta om regionen och Stockholms stad kommer överens om finansieringen.
Efterlyser enighet
Michaela Haga (C), ordförande i Region Stockholms regionstyrelse infrastruktur- och regionplaneringsutskott, säger att det finns stora behov kring flera viktiga bytespunkter i Stockholmsområdet.
– Där Brommaplan är en av dem. En ombyggnad av Brommaplan är efterfrågat av många, det vet vi, säger Michaela Haga.
Hon ser gärna att parterna kommer överens.
Michaela Haga (C), ordförande i regionens infrastrukturutskott, ser gärna att arbetet med en ombyggnad av Brommaplan skyndas på.
Centerpartiet
– Den här potten som vi presenterar i den reviderade länsplanen är en möjliggörare, det är klart att det är en signal till de parter som är berörda att nu finns det medel att medfinansiera men då behöver man accelerera och komma fram till vad man vill göra med de här bytespunkterna för att förbättra för resenärerna.
Mitt i har sökt Stockholms stad. I ett mejl till Mitt i skriver Socialdemokraternas presstjänst att de just nu analyserar det reviderade förslaget från Region Stockholm och att de avvaktar med kommentar tills det finns ett formellt svar från staden vilket väntas vid månadsskiftet november-december.