Rörstrandsgatan var en av de första sommargågatorna i Stockholm. Nu ska den bli gågata – året runt.
– Det är jättekul! Vi vill bli en grön promenadstad där fotgängaren får plats och trivs, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Under flera år har vatten- och avloppsledningarna bytts ut, och nu är det dags för den sista etappen. Staden passar samtidigt på att göra gågatan permanent.
– Vi samordnar för att undvika grävarbeten under sommaren, och har tänkt till för att det ska störa så lite som möjligt.
Norra gångbanan mellan Sankt Eriksgatan och Birkagatan breddas, och sträckan mellan Birkagatan och Norrbackagatan blir gågata med upphöjd kant vid korsningarna. Gågatan får nya permanenta möbler och fler träd.
Under tiden kommer framkomligheten att vara kraftigt begränsad. Därför görs arbetet i etapper, och ett körfält kommer alltid att vara öppet. Alla entréer till butiker och restauranger ska också vara öppna som vanligt.
Gåendes villkor
50 parkeringsplatser försvinner under byggtiden, men ersätts av 35 nya.
Flera läsare har kontaktat Mitt i och berättat om hur både cyklar och mopeder kör för fort på gatan under sommartid, trots att det ska cyklas i gångfart och väjningsplikt gäller.
Enligt Lars Strömgren är det dock inte aktuellt att sätta ut farthinder och det finns ingen plats för en enskild cykelbana. Men ny skyltning och upphöjda korsningar hoppas han ska vara tydliga nog.
– Det är ett viktigt stråk för cyklister, och det vill vi inte ändra på. Du får cykla där, men det är på de gåendes villkor och jag hoppas att cyklisterna respekterar det.
Förra året var flera krogägare oroliga för att deras verksamheter skulle påverkas när Svoa ville gräva upp gatan under sommaren. Arbetena sköts upp, och Lars Strömgren upplever att de flesta nu är positivt inställda.
– Vissa har varit oroliga för hur lång tid det här kommer att ta, i övrigt har jag bara hört positiva kommentarer.
Klart nästa sommar
Samtidigt börjar arbeten på ytterligare två gågator: Jakobsbergsgatan och Mäster Samuelsgatan mellan Norrlandsgatan och Birger Jarlsgatan. Även här passar staden på när Svoa ska gräva.
Trots att sträckorna i dag är gågator upplever många fotgängare att det kan kännas otryggt på grund av leveranstrafiken. Därför tas kanterna mellan trottoarerna bort och nivåskillnaderna ska jämnas ut, bänkar ska på plats och fordonshinder installeras. Värmeslingor läggs i marken för att hålla is och snö borta.
Fastighetsägarna vid stråken är med och betalar knappt hälften av notan.
– Det är ett arbetssätt som staden kanske inte är van vid. Det går inte att göra överallt, men det drygar ut skattefinansieringen.
Alla tre gågatorna ska stå klara lagom till nästa sommar.