För några veckor sedan inleddes tre stora SL-upphandlingar, som sätter villkoren för busstrafiken tio år framåt. Det handlar om bussavtalen för innerstaden, Lidingö, Järfälla/Upplands Bro, Södertälje och Nykvarn.

Målet, enligt regionens trafikpolitiker, är att fler ska lockas att åka kollektivt.

Men det nya avtalsupplägg som SL vill ha kommer att ge rakt motsatt effekt, menar de två största trafikoperatörerna Nobina och Keolis som kör busstrafiken i dag.

– Den föreslagna affärsmodellen leder till nedskärningar, dyrare trafik och en minskad andel kollektivt resande, säger Martin Pagrotsky, vd för Nobina Sverige.

"Kan avstå från att delta"

De båda konkurrenterna går nu samman för att försöka få regionens trafikpolitiker att tänka om.

"Om inte förutsättningarna ändras finns det en risk för att både befintliga och nya trafikoperatörer avstår från att delta i upphandlingen", skriver de i ett brev till trafiknämnden.

– Vi behöver ta ställning till om Stockholm är rätt plats för oss att verka. Vi vill gärna finnas här, men behöver ha rimliga villkor, säger Mikael Wågberg, vd för Keolis Sverige.

Martin Pagrotsky vill inte uttrycka sig lika drastiskt, men betonar att politikerna måste ta trafikföretagens protester på allvar.

– Ytterst handlar det om att ta tillvara skattebetalarnas intressen, säger han.

Riskabelt och olönsamt

Felet, menar de, är att SL bara vill ge ersättning för antal utförda kilometer och inte för den tid som det tar att köra den beställda trafiken.

Det gör det riskabelt och olönsamt att köra buss i delar av stan där det ofta blir trängsel. Anbudsgivarna får sämre incitament att öka turtätheten och behöver lägga sig högre i sina anbud.

– Vi behöver ha en affärsmodell som fördelar risken annorlunda, så att vi gemensamt kan styra mot de politiskt uppsatta målen, säger Martin Pagrotsky.

Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen kommenterar:

– Nobina och Keolis känner säkert ett samhällsansvar, men de är samtidigt vinstdrivande företag. Därför kan parterna ha lite olika syn på avtalskonstruktioner, säger han.