Bussföretaget Nobina vill stänga framdörrarna för att skydda chaufförerna mot att smittas av covid-19. Detta sedan smittspridningen ökat dramatiskt.

Företaget har tillsammans med skyddsombuden tagit fram åtgärder för hur de ska agera utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

– Vi har en gemensam åtgärdstrappa, framtagen i samverkan med vår skyddsorganisation i fas tre i smittspridningen, enligt Folkhälsomyndighetens definition. Dagens presskonferens med myndigheten och regeringen måste tolkas som att vi är där nu, säger Nobinas kommunikationschef David Erixon till Kommunalarbetaren.

SL som beslutar

Beslutet gäller för deras bussar i hela landet, med brasklappen att de som beställer trafiken, i Region Stockholms fall SL, går med på det.

Nobina kör buss i Järfälla, Upplands-Bro, Norrtälje, Södertälje, Nykvarn, Tyresö, Haninge och Nynäshamn. 

https://www.mitti.se/nyheter/sl-saten-kan-sparras-av-men-inga-stangda-framdorrar/repulf!rOLGJ@gLKu7n7URXkMHaQ/

Skyddsombud på Keolis, som kör i innerstaden och söderort samt Huddinge, Botkyrka, Salem, Lidingö, Nacka och Värmdö har skickat en begäran om stängda framdörrar till Arbetsmiljöverket.

Förare oroliga

Det har även skyddsombud vid Transdev gjort. De kör buss i Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna.

– Förarna är oroliga, folk kommer nära och blippar, de hostar och nyser. De tar inte restriktionerna på allvar, knappt någon bär munskydd, säger Esmail Darrehshourian, skyddsombud vid Keolis.

– Och vi har en samsyn med arbetsgivaren i den här frågan, men den ägs av trafikförvaltningen som ju vill säkra intäkterna.

På Arriva, som kör buss i Danderyd, Bromma, Ekerö, Solna, Sundbyberg, Sollentuna, Täby, Vaxholm och Österåker, säger de att om framdörrarna stängs så sker det i samklang med övriga bussbolag och i dialog med SL.

Gå på bak

Trafikförvaltningen i Region Stockholm utreder nu huruvida de ska tillåta att framdörrarna stängs och resenärerna får kliva på via de bakre dörrarna, precis som man gjorde våren 2020.

Biljetterna blev då inte alltid blippade och SL gick miste om biljettintäkter, något som ledde till att glasskydd monterades vid förarplatserna.

De togs bort i höstas, sedan Arbetsmiljöverket slagit fast att reflexer och sämre sikt försämrade förarnas arbetsmiljö.