– Lås in dem och släpp inte ut dem förrän de kommit överens, tipsar Lisbet Roman, en av alla som åker ersättningsbuss i väntan på att Lidingöbanan börjar gå.

Hon syftar på SL och Lidingö stad som tampas med en långvarig konflikt.

Att Lidingöbanan ännu inte går på den nya bron strular till det för många öbor. Det rör sig om cirka 14 000 blippade resor dagligen.

– I går var det hundra pers på en buss, det kändes som att stå i en tunnelbana i Tokyo. Så jag väntar otåligt på att tåget börjar gå, säger Baggebybon Stanislav Olsson.

Stanislav Olsson tycker att det tar längre tid att ta sig hem med bussen och är förvånad att tågen fortfarande inte går. "Jag tror många som tar den här bussen tycker som jag. Få igång tåget nu", säger han.

Stanislav Olsson tycker att det tar längre tid att ta sig hem med bussen och är förvånad att tågen fortfarande inte går. "Jag tror många som tar den här bussen tycker som jag. Få igång tåget nu", säger han.

Rósanna Róbertsdóttir

Leonardo Reza och Lisbeth Roman vittnar om att anslutningen mellan t-bana och buss är illa synkade, vilket gör att man ofta kommer till hållplatsen just som bussen sticker iväg.

”Nästan bättre”

Men Bodalsbon Maria Korne­vall tycker att bussen är toppen.

– Jag åker bara två stationer men tycker att det flyter bra, ärligt talat nästan bättre än tåget. Vagnen kan ju frysa när det är vinter.

Maria Kornevall bor två stationer bort och tycker att bussarna funkar toppen. "Det är ungefär samma sak för mig, rymliga bussar. Det flyter bra", säger hon.

Maria Kornevall bor två stationer bort och tycker att bussarna funkar toppen. "Det är ungefär samma sak för mig, rymliga bussar. Det flyter bra", säger hon.

Rósanna Róbertsdóttir

Enligt staden har bron stått redo för Lidingöbanan sedan i augusti. Sedan 1 september har ersättningstrafiken kostat kommunen drygt 85 000 kronor om dygnet – hittills drygt 12 miljoner kronor – såvida de inte får igenom sin överklagan. Notan för bussarna har nämligen hamnat på stadens bord.

Men parterna är inte överens om vem som ska betala – eftersom de inte är överens om vem som bär ansvaret för att tågen inte går. SL menar att de inte vågar dra igång tåget förrän man helt tryggt kan lita på jordningen av elen. Lidingö hävdar att man varit överens om lösningen för elen från början.

Att köra Lidingöbanan hade givetvis också kostat pengar, men inte lika mycket – och SL hade stått för notan.

– I avtalet ­vi har med SL står det att ­staden skulle ersätter trafiken de sex veckor då trafiken skulle ­flyttas till den nya bron. ­Därefter har vi inte bett SL att köra buss. Kollektivtrafiken hör till regionens uppdrag, säger Daniel Broman, stadsdirektör i Lidingö stad.

Press varje dag

– Näringslivet och skolorna behöver Lidingöbanan. Den här frågan ligger på vårt bord varje timme, vi har en press varje dag dygnet runt.

SL håller dock inte med om att bollen ligger hos dem. De pekar på att entreprenadbesiktningen som staden genomfört 15 december bekräftar kritiken om elen. Där står det att ”jordningssystem är bristfälliga” och att ”föreskriftskrav för el- och spåranläggning ej uppfylls i flera avseenden”.

– När alla återstående brister kring isolering och jordning är lösta kommer det att dröja ett antal veckor innan tekniker från signalleverantören kan komma på plats, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

– I höstas uppgav de att de behöver upp till tolv veckors framförhållning.

Nytt möte

Men Daniel Broman ser inte att det finns några brister att åtgärda.

– Besiktningsmännen har haft uppdrag med SL tidigare, liksom många som jobbar i denna bransch. De har agerat illojalt mot staden vid besiktningsuppdraget vilket vi har ifrågasatt, säger han.

– Vad jag förstår finns inga brister. Den senaste rapporten bekräftar att bron är korrekt utförd och kan driftsättas. 

I ett brev till trafiknämnden i regionen den 16 januari föreslog staden att en styrgrupp bildas och träffas varje vecka tills detta är löst. SL svarade att de inte ser behovet. Däremot vill de ha ett avstämningsmöte.

– Vårt förslag har avvisats. Vi tar frågan på lite olika allvar. För SL är det här inget större projekt, för oss är det det största någonsin, säger Daniel Broman.

Ikväll 2:a februari ska stadsdirektören, kommunstyrelsens ordförande och SL:s vd träffas för att diskutera vägen framåt.

Käppalabon Leonardo Reza upplever trängsel på ersättningsbussarna. "Den kan vara fullproppad på morgonen så att man trängs. Samtidigt rullar det på i rusning. Det värsta som kan hända egentligen är att man missar anslutningen mellan bussen och tunnelbanan", säger han.

Käppalabon Leonardo Reza upplever trängsel på ersättningsbussarna. "Den kan vara fullproppad på morgonen så att man trängs. Samtidigt rullar det på i rusning. Det värsta som kan hända egentligen är att man missar anslutningen mellan bussen och tunnelbanan", säger han.

Rósanna Róbertsdóttir