Cirkulationsplatsen på Brommaplan – en knutpunkt för bilister, bussar, cyklister, och gångtrafikanter.

Här passerar dagligen mellan 75 000 och 100 000 personer.

Vanligaste olyckorna på cirkulationsplatsen är upphinnandeolyckor och krockar mellan motorfordon och cykel eller moped.

I augusti 2024 skedde en dödsolycka här på Brommaplan när en man blev påkörd av en buss.

I januari i år skrev Mitt i om oppositionsborgarrådet Dennis Wedins förslag att bygga en bro över Brommaplan, för att förbättra trafikflödet i cirkulationsplatsen och på omkringliggande gator.

Flera planer

Det har funnits fler planer genom åren, planer som fått nej: Biltunnel, yttre ringled, trafiksignaler där bussar skulle prioriteras, tre körfält istället för två körfält som i dag.

Samuel Mebretab, bussförare som kör en av bussarna på Brommaplan, är nöjd med ombyggnaden. Som bussförare upplever han att det är smidigare att ta sig ut i Brommaplans cirkulationsplats.

Samuel Mebretab, bussförare som kör en av bussarna på Brommaplan, är nöjd med ombyggnaden. Som bussförare upplever han att det är smidigare att ta sig ut i Brommaplans cirkulationsplats.

Anders Gustafsson

Det har även funnits planer som staden sagt "kanske" till: Fyrvägskorsning, rondell med genomfart (Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen skulle ledas rakt över cirkulationsplatsen).

Bussarna har fått en ny fil in i cirkulationsplatsen.

Bussarna har fått en ny fil in i cirkulationsplatsen.

Anders Gustafsson

Inget av allt detta har hittills blivit verklighet.

I stället har staden nu gjort ett antal vad de kallar trimningsåtgärder för att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten i Brommaplansrondellen.

Sex olika åtgärder

Enligt stadens hemsida handlar det om sex olika projekt, bland annat ett nytt busskörfält på Drottningholmsvägen söderut, breddad cykelbana i öst-västlig riktning, och en upphöjd korsning vid Klädesvägen.

Erik Fältin cyklar regelbundet förbi cirkulationsplatsen. Han tycker att för honom som cyklist har det blivit en förbättring:

– Jag cyklade här i somras när det var bygg- och trafikkaos. Nu när det är klart är det toppen, som cyklist ser man tydligare hur man ska cykla och trafikljuset vid cykelöverfarten är snabbare.

Erik Fältin, cyklist, tycker att ombyggnaden är "toppen": "Som cyklist ser man tydligare hur man ska cykla och trafikljuset vid cykelöverfarten är snabbare."

Erik Fältin, cyklist, tycker att ombyggnaden är "toppen": "Som cyklist ser man tydligare hur man ska cykla och trafikljuset vid cykelöverfarten är snabbare."

Anders Gustafsson

Samuel Mebretab, bussförare som kör en av bussarna på Brommaplan, är nöjd också han:

– Det är mycket bättre. Tidigare var det svårt att komma ut, nu kommer man ut snabbare med bussen från terminalområdet.

Martin Holm, bilist, är för sin del tveksam till om det blivit någon skillnad:

– Jag kör där varje dag, värsta på jorden. Jag förstår inte varför dom har gjort det, om det är för busstrafiken, bussarna har ju ändå inte företräde. En bättre lösning vore en rondell i två plan.

Martin Holm, bilist, är för sin del tveksam till om det blivit någon skillnad. "Värsta på jorden", tycker han om Brommaplans cirkulationsplats.

Martin Holm, bilist, är för sin del tveksam till om det blivit någon skillnad. "Värsta på jorden", tycker han om Brommaplans cirkulationsplats.

Anders Gustafsson

När Mitt i intervjuade trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP), tidigare i år, om trimningsåtgärderna, sade han att på kort sikt är det de nu genomförda åtgärderna som gäller för att öka framkomligheten på Brommaplans cirkulationsplats:

”Det bästa sättet att minska bilköerna är att göra det lättare att välja gång, cykel och kollektivtrafik, som sväljer fler resenärer på samma yta. Då blir det också lättare att ta sig fram för alla som måste köra bil", skrev Lars Strömgren i ett mejl. 

Enligt Lars Strömgren har staden lagt ned 30 miljoner kronor på trimningsåtgärderna.