Trafikverkets plan är att breddningen av Ekerövägen till fyra filer ska vara klar 2023. Håller planen är vi inne i det sista helåret i processen.

– Det är ett jätteviktigt år, det är mycket som händer, säger Tomas Flyckt, projektledare på Trafikverket för Ekerövägen.

Från rondellen vid Färentunavägen och fram till Lindö tunnel är redan nu fyra filer öppna och från och med den här veckan används ett som kollektivkörfält. Från Lindö tunnel i riktning mot Drottningholm är det sedan fortsatt tre filer.

– Tunneln ska kläs i betong och sedan ska botten fyllas ut. När det nya tunnelröret är klart ska det gamla renoveras, så då leder vi om trafiken, säger Tomas Flyckt.

Byter plats

För trafikanter innebär året bland annat dels att körfält kan flyttas om tillfälligt, dels att gång- och cykelvägar byter plats. Exemplevis ska gång- och cykelbanan vid Drottningholms slott läggas på insidan av vägen, så att den kommer närmare slottet. Något som ska bli klart i år.

Broarbeten lyfter Tomas Flyckt som den största utmaningen i nuläget. Närmast i tid ligger att bygga nya, öppningsbara Tappströmsbron. Den blir 19 meter bred, fyrfilig, och ska ligga precis väster om nuvarande bro. Bron ska vara klar senare i år, och när den öppnat rivs den gamla.

– Broarna är absolut det svåraste. Det är mjuk lerjord och vi måste jobba på ett helt annat sätt med pontoner och arbetshyllor att jobba ifrån. Där är det även viktigt att vi inte tappar beståndsdelar i vattnet, säger han.

Tunnelbyggen

När det gäller Förbifart Stockholm fortsätter projektet med mycket jobb under marken i form av tunnelbyggen. Det kommer trafikanter och boende i närheten inte märka i samma utsträckning som breddningen av Ekerövägen, enligt Trafikverket.

"En stor milstolpe är att vi kommer att påbörja efterarbetet i tunnlarna under 2022. Efterarbetet består till exempel av markarbete, betongarbeten, inklädnad av tunneln och vägbyggnad inne i tunneln. Vi kommer att få ett genomslag i ramptunnlarna i Tillflykten där tunnelmynningarna sprängdes fram under 2021. Vi kommer också att få ett genomslag i huvudtunnlarna mellan norra och södra Lovö", skriver Johan Strandqvist, projektledare på Trafikverket i ett mejl till Mitt i.