Föreställ dig att din nästan nya bil behöver repareras. En vanlig rutinlagning, tänker du.
Du lämnar in bilen till verkstaden. De kan ju sitt jobb. Men det hela drar ut på tiden. Samtalen och skadorna på bilen blir fler.
Frustrationen växer.
Sedan upptäcker du på bilens inbyggda gps att den är någon helt annanstans än där den ska vara.
Kördes runt i Rinkeby
Det hände Täbyborna Ozrenko och Tatjana Doslo.
I januari lämnade de in sin bil till en verkstad i Danderyd. Men reparationen drog ut på tiden. Verkstaden hörde av sig om att fler saker behövde lagas än vad de först trodde. Bilen skulle därför skickas med ett transportbolag till en filial i Tyresö, hos samma verkstadskedja.
Lagningen drog ut på tiden. Tatjana och Ozrenko ringde flera gånger till verkstaden.
– Sedan av en ren slump kollade vi gps:en för att se var bilen var, säger Tatjana Doslo.
Då såg de att bilen kördes runt på flera platser i Solna, Hjulsta och Rinkeby. Den var inte ute i Tyresö.
En dag senare gav sig Ozrenko ut med en kollega för att spåra bilen, själv.
– Då när vi är ute så ringer bilhandlaren, och säger att de inte hittar bilen.
– 'Men det har jag gjort' svarar jag då... Man vet inte om man ska skratta eller gråta då.
Via gps:en hittade de bilen i Sollentuna. Ozrenko ringde polisen som kom och undersökte bilen innan den kördes tillbaka till samma verkstad.
En polisanmälan upprättades, men utredningen lades ned.
När de fick tillbaka bilen var avgasröret kolsvart.
Anton Kyhlbäck
"Bättre om vi inte hittade den"
Paret har räknat ut att bilen har varit försvunnen i minst två dagar.
Enligt mätarställningen har den körts minst 30 mil. Ozrenko visar en bild på avgassystemet, som är helt kolsvart.
De har fått tillbaka bilen, men sämre skick än när de lämnade in den, menar de.
Och verkstaden vill inte ta på sig ansvaret för det som har hänt utan hänvisar till bilägarnas försäkringsbolag.
Nu känner de sig uppgivna.
– Det hade varit bättre och billigare för oss om vi inte hittade bilen, säger Ozrenko.
Känner sig maktlösa
Vad gäller själva försvinnandet av bilen har de inte fått några svar. Hur bilnyckeln försvann har varken verkstad eller transportbolag svarat på.
– Vad finns det för trygghet för oss konsumenter i det här? Vet du det?
– Vi har inte fått någon ursäkt, inget mejl, inga löften om ersättning, säger Tatjana Doslo.
De känner sig maktlösa.
– Man vågar inte lita på någon... vi vill berätta det här för att man måste skärpa till sig. Det får inte gå till så här, säger Ozrenko.
Bolaget svarar via mejl
Mitt i har varit i kontakt med verkstäderna i Danderyd och i Tyresö, som inte vill svara på frågor utan hänvisar vidare till bolagets vd och pressansvarig på huvudbolaget.
Mitt i har upprepade gånger försökt att få kontakt med pressansvarig på huvudbolaget. De svarar inte på telefon utan hänvisar till frågor via mejl. Via mejl beklagar de händelsen, och säger att de följt sina rutiner men att bilen försvann när den flyttades av ett transportbolag: "I det skedet så har inte rutinerna följts av transportbolaget" skriver de.
Mitt i har inte fått veta vilket transportbolag det rör sig om. Men efter att Mitt i ställt följdfrågor svarar huvudbolaget att de nu har bokat ett möte med kunden för att hitta en lösning.