Detaljer. Bilbälten är en återkommande del av inredningen.
Rasmus Hjortshøj / World of Volvo.
Almedal
Gammalt och nytt. En del av utställningen visar en blandning av klassiska fordon genom åren. Från den allra första Volvon-bilen till de senaste elbilarna och ellastbilarna.
Dino Soldin
Finteknik. I upplevelsecentrets Volvo-utställning finns elgrävskopor redo för besökarna att manövrera bland plastbollarna.
Dino Soldin
Livet på vägen. Provsitt en förarhytt i en av Volvos senaste elektriska lastbilar parkerad med utsikt över restaurang Ceno.
Dino Soldin
Ikon. År 1956 presenterade Volvo en ny personbil som blev känd som Amazon.
Dino Soldin
Håll i dig. Mitt i:s reporter testar ett simulerat tvärstopp som en passagerare i en buss.
Dino Soldin
Unik. World of Volvo reser sig från en plattform av miljövänlig betong och har en bärande struktur av limträbalkar och korslaminerat trä (CLT). Byggnaden är helt och hållet byggd i trä och glas.
Lina Isaksson
Utställningar, konserter och konferenser
World of Volvo är ett upplevelsecenter på 22 000 kvadratmeter uppdelat på fem våningar, där utställningsdelen omfattar 4 500 kvadratmeter.
Här erbjuds temporära och fasta utställningar, konsert- och kulturevenemang, föreläsningar, konferenser och mat- och dryckesupplevelser
Det kostar inget att komma in men utställningarna och evenemangen kostar och kräver biljett.
Under byggnaden finns ett parkeringshus med fem våningar och 1 500 p-platser som ägs av Göteborgs Stads.
En busshållplats förbereds i anslutning till bygganden.
Götaplatsgruppen driver de båda restaurangerna i huset.
Bakom arkitekturen står Henning Larsen Architects.
Både Volvo Cars och Volvo Group står som ägare.
World of Volvo i siffror
Ytan är 22 000 kvadratmeter varav 4 500 är utställningsyta.
Byggnaden består av 2 800 ton trä, hämtat från södra Europa och Sverige.
Den hålls ihop av 2 300 stora träbalkar och 2 700 tvärlaminerat trä (CLT) skivor.
De tre största träbalkarna är vardera 34 meter långa.
Källa: World of Volvo