Riv den. Det har representanter för såväl politiken som Stockholms skönhetsråd pläderat för.
Stadsforskaren Alexander Ståhle är medveten om agget mot Centralbron:
– Det är ett sår genom hjärtat av Stockholm som egentligen ingen har tyckt om.
Men att riva bron är inte realistiskt, menar han – varken ur ekonomisk eller hållbarhetsmässig synpunkt.
Scenariot ”Den nya promenadstaden” innebär att tre körfält görs om till ett permanent gång- och cykelstråk.
Superlines
I stället har Ståhle, som en av deltagarna i det statligt stödda forskningsprojektet "Superlines", varit med och tagit fram förslag på hur man kan utveckla bron, vilket bland annat SVT har rapporterat om.
Fyra förslag, närmare bestämt.
– De är baserade på trender vi ser i samhället, förklarar Alexander Ståhle.
Motorvägsrenässans ett alternativ
En trend som har beaktats är en mer bilinriktad politik, en annan fokuserar mer på stadsmiljö. Förslagen tar också hänsyn till om samhället har att röra sig med mycket eller lite pengar.
I det mest ambitiösa "bilförslaget" har Centralbrons körfält utökats från sex till åtta. "Motorvägsrenässansen" kallas det scenariot.
– Det finns ganska många stora motorledsplaner i Stockholm. Så det är en möjlig framtid, om politiken vill göra Stockholm till mer av en amerikansk bilstad, säger Alexander Ståhle.
Ett annat förslag, "Den nya promenadstaden", presenterar det motsatta: en Centralbro där tre körfält har gjorts om till ett slags gång- och cykelstråk.
Inspirationen har forskar- och arkitektlaget hämtat från bland annat den nedlagda järnvägen High Line i New York, numer omgjord till långsmal park.
En liknande satsning i Nordens Venedig skulle innebära att Stockholm utmanar andra europeiska metropoler med trivsamma stadsmiljöer i fokus, menar Alexander Ståhle.
– Tänk att kunna promenera genom ett grönstråk från Söders höjder till Tegelbackens nya park och att doppa tårna i Riddarholmskanalen och sedan fika på Strömsborg. Det kan vara svårt att tro att det är möjligt, men vi tror att det är det.
"Relevant för politiken"
Härnäst ska allmänheten få säga sitt om förslagen, i form av en webbenkät.
Vad som uttrycks där är relevant för politiken, menar Ståhle.
– Det kan vara en utgångspunkt för vidare diskussion om hur vi ska utveckla Stockholm, säger han.
Borde man inte i enkäten passa på att mäta hur stort stödet är för att riva bron?
– Tanken är lockande: "Vad sägs om det här, det här eller det här?" Men om det är helt ekonomiskt orealistisk är det kanske inte lämpligt. Det är inte ett val, helt enkelt. De fyra förslagen vi har tagit fram är realistiska val.