Alla på seniorträffen i Kallhäll har en historia att berätta. Och nästan alla historier börjar med att telefonen ringer. I andra änden påstås de ringa från banken, från posten, från IKEA eller någon elektronikkedja. Ibland till och med polisen.

Om det inte är ett paket som måste hämtas ut, så är det någon som har beställt en vara i fel namn eller någon som håller på att tömma ditt konto. Det är alltid bråttom, och de behöver alltid dina kortuppgifter.

– De ringde från Ikea och sa att någon hade köpt en möbel och använt mitt konto. De skulle hjälpa mig att ställa saker till rätta, men jag sa då att jag hellre ringer polisen. Då la de på luren, säger Margret Österholm, 82.

Lapp med telefonnummer

En annan kvinna Mitt i talar med var med om samma sak – men då från en elektronikkedja. Då var det ett paket som hade beställts av en kriminell individ.

– De sa att mitt liv svävade i fara, säger kvinnan som vill vara anonym.

Hon har en lapp med ett tiotal telefonnummer nedskrivna.

– De här är alla som har ringt mig bara i februari. Jag svarar aldrig, men nu har de börjat skicka sms.

En tredje kvinna som Mitt i träffar blev av med en "ansenlig mängd pengar" via ett bedrägeri på Facebook.

– Jag blev kontaktad av en vän som jag känner på Facebook. Det var en kvinna som jag litade fullt på, men hennes konto blev kapat och jag blev lurad.

En kvinna som Mitt i pratade med har skrivit en lapp på nummer som hon misstänker är bedragare.

En kvinna som Mitt i pratade med har skrivit en lapp på nummer som hon misstänker är bedragare.

Erik Lejdelin

Rekordstor ökning

Det är långt ifrån alla bedrägerier som anmäls, än färre som klaras upp. Men i Brå:s statistik framgår det att det skett en rekordökning av antalet bedrägerier genom så kallad "social manipulation". Sedan brottstypen introducerades 2019 har antalet anmälningar ökat i Järfälla med över hundra procent – där äldre är särskilt utsatta.

Bedragarna är ofta hänsynslösa och drar sig inte för att lura till sig äldre människors hela livsbesparingar.

Sören Christiansen, 86, svarar aldrig när okända nummer ringer. Han kollar upp numren på nätet och skriver sedan in den som bedragare: "När de ringer igen så låter jag bara det vara."

Sören Christiansen, 86, svarar aldrig när okända nummer ringer. Han kollar upp numren på nätet och skriver sedan in den som bedragare: "När de ringer igen så låter jag bara det vara."

Erik Lejdelin

Shoppade lyxkläder

Och just den hänsynslösheten visade en ung bedragare från Järfälla prov på. Han lurade pensionärer runt om i hela Sverige på miljontals kronor. I den omfattande domen från Attunda tingsrätt framgår det att genom att utge sig för att vara från offrens bank fick han tillgång till de äldres bankkonton – i vissa fall kom han över flera hundratusen kronor.

För pengarna spelade han på nätcasinon, köpte resor till Spanien och shoppade på NK.

Lurades att vara polis

De äldre som Mitt i pratar med på seniorträffen upplever alla att de telefonsamtalen från okända nummer ökat de senaste åren. Och varianterna är många. Som när Lasse Stener, 76, blev uppringd av en som påstod sig vara polis.

– Han sa till mig att jag omedelbart skulle åka ner till stationen, men jag kände på mig att det var något lurt. Så jag la på och ringde upp polisen som inte kände till att de skulle ha ringt till mig. Förmodligen satt det någon på gatan som skulle göra inbrott när jag stack.

Lurigt med bank-id

För många äldre innebär det en oro att hela tiden vara på sin vakt – och att inte kunna lita på någon.

– Det parti som skulle satsa på det här skulle vinna många röster, säger Jan Lindroth, 83.

Han säger också att den digitala utvecklingen med bank-id har gjort det lättare att bedra människor.

– Det är bankerna som tvingar in oss i ett lurigt system.

För många är det en skam att ha blivit lurad. Som den kvinna som blev lurad på pengar via Facebook.

– Det värsta är att när man blir så skäms man som en hund. Man skäms så mycket att man knappt vill berätta det för någon.