– Jag sjöng med i varenda låt! Det var så roligt, jag kunde verkligen ta i för det hördes ändå inte för tjejerna i publiken skrek så.

– Bänkarna skakade för publiken var helt hysterisk.

PO Almqvist och Sture Karlsson minns tillbaka till den magiska dagen för 60 år sedan när popikonerna The Beatles var i Göteborg. För första och sista gången.  

– Håren på armarna reste sig och Cirkus var som en konservburk på väg att explodera, berättar PO Almqvist.

– Ja, det var verkligen en totalupplevelse, instämmer Sture Karlsson.

Lorensbergs Cirkus 1884-1969, både brann och byggdes upp år 1900. Från början användes lokalen till cirkus men  blev senare en arena för både underhållning och sport.

Lorensbergs Cirkus 1884-1969, både brann och byggdes upp år 1900. Från början användes lokalen till cirkus men blev senare en arena för både underhållning och sport.

Ove Schröder

Tonåringarna kände varandra inte då men båda hade påbörjat vad som visade sig bli ett livslångt musikintresse.

– Bara fram till några år tidigare fanns det ingenting för oss ungdomar. P1 och P2 sände bara pratprogram i radion med ”vanliga” musik. Ingenting som attraherade oss unga.

Det var först i början av 60-talet genom piratradiostationerna och Radio Luxembourg som dåtidens unga fick upp ögonen för utländsk popmusik. Lokala band formades pö om pö och intog fritidsgårdarna.

John Lennon i Göteborg 1963.

John Lennon i Göteborg 1963.

Sture Karlsson

Biljetterna tog slut

I samma veva slog de fyra långhåriga killarna från Liverpool igenom i hemlandet. Kort därefter var det dags för The Beatles att testa lyckan utomlands. Bandet tog sikte på Sverige.

Första spelningen någonsin utanför Storbritannien var i Karlstad 25 oktober 1963. Följande dag var det ett gig i Stockholm. Och 27 oktober var bandet på plats i Göteborg. Sture var nära att missa det unika tillfället.

– Det var två spelningar inplanerade men jag hade fått inte tag på någon biljett. Men så läste jag i tidningen om en tredje, extraföreställning och fick en biljett och hamnade på första bänk, precis framför scenen.

Tur var det för Sture hade med sig sin videokamera laddad med färgfilm.

– Jag insåg att jag måste filma detta.

Efter konserten med The Beatles blev ingenting sig likt.

– Deras musik påverkade hela världens öron, säger PO.

Jag var en av de första med ”Beatlesfrisyr”. Folk vände sig om och tittade. Sen när jag arbetade på radion med olika musikprogram hade jag alltid en vördnad för deras låtar, säger Sture.

– Jag var helt inne i musiken de första åren. Jag kände igen mig texterna som var som skrivna för tonårsrelationer. Intresset svalande kanske något i perioder i livet. Men jag kan varenda ton, berättar PO.

The Beatles – när det begav sig.

The Beatles – när det begav sig.

Pressbild

Fritidsgård för 60-talspop

Inför 60-årsjubileet kände poparkeologerna, som de kallar sig för, att det var dags att ta vara på och dela med sig av sina Beatlesminnen.

– Vi sitter på en massa material. Sture har sina unika filmer och jag gjorde ett jubileumsprogram på Radio 88 för tio år sedan med massa intervjuer från gamla rävar som var med på den tiden.

MInnesalbum. PO Almqvist har sammanställt minnen och intervjuer från The Beatles storhet i början av 60-talet.

MInnesalbum. PO Almqvist har sammanställt minnen och intervjuer från The Beatles storhet i början av 60-talet.

Dino Soldin

60 år senare är det nu dags för två jubileumsföreställningar på Redbergsteatern för att tillsammans minnas besöket. Och att hyllningen tar plats just där är självklar.

– Här har varit lite av en samlingsplats för dem som lyssnade eller spelade i band på 60-talet. Det är hemskt roligt att ha den här ”fritidsgården” för popintresserade som gillar 60-talsmusik, säger Bengt Witte, programansvarig Studieförbundet Vuxenskolan.

– Ja, efter 60 år är man tillbaka på en fritidsgård. Cirkeln är sluten, säger Sture.

Redbergsteatern. Lokalen har blivit lite av en samlingsplats för 60-talspopentusiaster, berättar Bengt Witte, programansvarig (i mitten).

Redbergsteatern. Lokalen har blivit lite av en samlingsplats för 60-talspopentusiaster, berättar Bengt Witte, programansvarig (i mitten).

Dino Soldin