Resenären Carlos Martinez är en av dem som tycker att spärrarna borde vara fortsatt öppna.

– Energimässigt känns det ... fritt. Det vore jättebra om man kanske ersatte spärrarna med kontrollanter. Känslan av frihet är ändå ganska schysst, säger han.

Carlos Martinez bor i Tensta men har rest en del till Näckrosen. Han tycker att de öppna spärrarna inger en frihetskänsla.

Carlos Martinez bor i Tensta men har rest en del till Näckrosen. Han tycker att de öppna spärrarna inger en frihetskänsla.

Alexander Kuronen

Andra, däribland oppositionspolitiker i regionen, har sågat experimentet. Rena drömmen för plankare, har budskapet varit.

Pernilla Nordlund Tenggren är inne på samma spår. Hon tror att fler tjuvåker när stationen är spärrfri.

Pernilla Nordlund Tenggren tror att färre tjuvåker när det finns spärrar på stationerna.

Pernilla Nordlund Tenggren tror att färre tjuvåker när det finns spärrar på stationerna.

Alexander Kuronen

– Det är smidigt och går snabbare utan spärrar. Men jag tror mer på att ha spärrar än på godtrogenhet, säger hon.

Tanken med spärrfritt har varit att göra t-banan mer attraktiv. Har du fått mer lust att resa?

– För mig gör det nog detsamma.

"Måste göra olika experiment"

William Lindgren tycker att det är tråkigt att experimentet går mot sitt slut. Det har känts smidigt att resa utan spärrar, menar han.

– Jag tycker att det har varit jättebra.

William Lindgren har uppskattat experimentet – även om Sverige inte verkar kunna hantera spärrfri tunnelbana lika bra som andra länder, enligt honom.

William Lindgren har uppskattat experimentet – även om Sverige inte verkar kunna hantera spärrfri tunnelbana lika bra som andra länder, enligt honom.

Alexander Kuronen

Men, konstaterar William, plankarna har säkert också varit nöjda.

– Uppenbarligen fungerar det inte.

Har testet ändå varit värt det?

– Absolut. Man måste göra olika experiment för att komma på den bästa lösningen.

Och när det gäller plankning har Carlos Martinez en annan ingång. Han anser att skulden i stället bör läggas på de dyra SL-korten.

– Att planka räknas som kriminalitet. Men vi människor har ju ett behov av att åka, precis som vi har ett behov av att äta och ha tak över huvudet, säger han.