Josefin Målfors hade rätt. Det var bara så att jag inte litade på min egen fattningsförmåga.

Gjorde därför en koll med Svensk Bilprovnings centrala expert i frågor som gäller A-traktorer.

Fick samma svar hur många gånger jag än upprepade frågan:

– Nej, det enda vi kan göra är att utfärda ett föreläggande om ny registreringsbesiktning.

Experten heter för övrigt Per-Anders Blommefors, om det är någon som vill dubbelkolla­ också det han säger.

Verkligheten är nämligen svår att smälta.

Josefin Målfors, chef för Bilprovningen i Enköping och Kungsängen. 

Josefin Målfors, chef för Bilprovningen i Enköping och Kungsängen. 

Sven-Åke Haglund

Josefin Målfors är chef för Bilprovningen i Enköping och Kungsängen. Jag frågade henne om det finns en realistisk chans att avslöja om den elektroniska fartspärren är manipulerad. Alltså vid en vanlig kontrollbesiktning.

A-traktorn som körs av en tonåring med moppekort, får ha maxfart 30 km/timmen. Men spärren har visat sig vara enkel att koppla ur.

SVT har till och med avslöjad att ”riktiga” bilverkstäder erbjuder sig att montera en sådan knapp inne i bilen, förlåt, A-traktorn.

Min första fråga till Josefin Målfors – om det går att avslöja fusket vid en vanlig kontrollbesiktning – fick ett väntat svar:

– Säkert en väl dold anordning, som självklart inte är aktiverad vid besöket hos oss. Men möjligheten finns ändå att vi, speciellt under provkörningen, märker att något inte står rätt till.

Min följdfråga kändes självklar: Om spärren går att sätta ur funktion, eller inte fungerar, blir det naturligtvis körförbud och bärgning från platsen???

– Nej, vi utfärdar ett föreläggande om ny registreringsbesiktning, eftersom fordonets­ handlingar inte stämmer överens med skicket det befinner sig i.

Jag som stenhårt hade trott på att den manipulerade­ ”epan” skulle få körförbud. Inte undra på att jag trodde mig ha hört fel, eller inte fattat vad Josefin Målfors just hade sagt.

Kontrollbesiktningen – kan också vara utförd av Opus, eller någon annan konkurrent till Svensk Bilprovning – har avslöjat ett fusk, eller fel, och föraren kan åka uti trafiken igen. Alltså med en A-traktor som i princip åter är en personbil och med en förare som bara har moppekort.

Jag ringde alltså Svensk Bilprovnings expert på A-traktorer, Per-Anders Blommefors:

– Vi har att följa de föreskrifter som Transportstyrelsen utfärdat. I ditt exempel har vi sett att fordonet inte stämmer överens med underlaget från den registrerings­besiktning, som görs när personbilen övergår till att vara A-traktor.

Men, men… det borde väl bli körförbud, eller­ att personalen rapporterar till polisen när en olaglig A-traktor står där framför er…?

– Som sagt, det vi kan göra enligt våra instruktioner från Transportstyrelsen är att utfärda ett föreläggande om en ny registreringsbesiktning, som ska ske inom en månad.

Ibland förstår jag mig inte på myndighetssverige. I det här fallet Transportstyrelsen.

En manipulerad A-traktor har avslöjats vid kontrollbesiktningen – men får slinka ur garnet, och köra ut i trafiken igen. Alltså inte ens rapport till polisen.

Tror nämligen inte för ett ögonblick att föraren nöjer sig med att bara köra hem, eller raka vägen till verkstaden.