Snart måste den som vill ställa ut en elsparkcykel på stadens gator betala en avgift på 1 400 kronor per år och fordon. Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) är det bara början.

– Elsparkcyklarna kräver en palett av åtgärder. Jag kommer inte att ge mig förrän Stockholms invånare är nöjda, säger Daniel Helldén.

Under sommaren har antalet fordon exploderat och trafikkontoret räknar med att drygt 22 000 elsparkcyklar finns att tillgå i staden.

– Det fungerar inte att fylla innerstadens trottoarer och torg med elsparkcyklar. 22 000 elsparkcyklar i Stockholm är flera tusen för många, säger Daniel Helldén.

Juridiskt krångel

Förslaget låg på bordet redan i våras men majoriteten i stadshuset lyckades inte få till en ändring i reglerna då eftersom trafikkontoret, enligt Daniel Helldén, formulerat sig fel och att det var en juridiskt krånglig process.

https://www.mitti.se/nyheter/miss-i-protokollet-regler-for-elsparkcyklar-drojer/repuez!cniJ9yjzojnM@T2cD@JypA/

https://www.mitti.se/nyheter/tuffa-avgifter-och-nya-parkeringsregler-for-elsparkcyklar/repudm!xlp9LlwpSVOVWLuvN2AMSw/

– Det är skönt att äntligen kunna sätta ner foten. Ingen som rör sig i Stockholm ska vara rädd för att snava över en elsparkcykel, säger Daniel Helldén.

Ansökan hos polisen

Beslutet tas i trafiknämnden 26 augusti och innebär att bolag som Voi, Lime och Tier måste söka ett polistillstånd för varje sparkcykel de ställer ut.

Tiers Sverigechef August Svedenstedt tror avgifterna riskerar att slå undan benen för en bransch som han menar hjälper till att öka rörligheten i staden.

– Detta gör det dessutom svårare för oss och branschen i stort att investera i parkeringsinfrastruktur såsom de över 100 parkeringsställ Tier och Voi investerat i för Stockholms stad. En eventuell avgift från staden bör i sin helhet allokeras till nya parkeringsställ, skriver han i ett mejl till Mitt i Stockholm.

Välkommet besked

Jan Valeskog (S) som sitter i opposition välkomnar i sin tur avgiften men undrar varför det tog sådan tid.

– Fram tills nu har elsparkcykelföretagen tillåtits göra precis vad de vill. Politikerna i majoriteten har suttit i knät på elsparkcykelbolagen. Att det blivit så här kaotiskt beror bara på att politikerna inte har agerat, säger Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd.

Fler elfordon på gång

Samtidigt som det nu införs avgifter på elsparkcyklarna står det klart att Stockholm kommer få nya lånecyklar till våren. Men Valeskog tror inte att problemen med elsparkcyklarna försvinner, trots den nya avgiften samt ökad konkurrens i och med lånecykelsystemet.

– Det är fortfarande oerhört många elsparkcyklar kvar. Även om hälften försvinner är det fortfarande över 10 000 kvar, det är för många.

https://www.mitti.se/nyheter/vois-chef-om-nya-avgifterna-loser-inga-problem/repudn!ezIo1KhtT1@5DahQnIcNiw/

Men tycker du det är bra att det blir lånecyklar till våren?

– Ja, det är glädjande att det till slut blivit klart. Hade det tagit ytterligare ett år hade topplocket rykt. Man kan sammanfatta det som att vi har haft tre år utan lånecyklar – och tre års kaos med elsparkcyklar.

https://www.mitti.se/nyheter/klart-nya-lanecyklar-till-stockholm/repuhq!C6R5xjeAI8YyVUiSbumGQ/