Boende och verksamheter i Annedal betalar årligen in omkring 18 miljoner kronor i tomträttsavgälder till Stockholms stad.

För marken på närliggande Bromma flygplatsområde ett par kilometer bort betalar Swedavia in betydligt mindre till staden i markarrende: 1 krona om året.

– Det känns orättvist, säger Ulf Nilsson, som är bosatt i en av bostadsrättsföreningarna i Annedal, om skillnaden.

Swedavia hyr marken på Bromma flygplats av Stockholms stad för 1 krona, plus en avgift för varje passagerare, i år 7,08 kronor per passagerare. 2025 beräknas Swedavia preliminärt betala 61 360 kronor till Stockholms stad för att hyra marken på flygplatsområdet.

Swedavia hyr marken på Bromma flygplats av Stockholms stad för 1 krona, plus en avgift för varje passagerare, i år 7,08 kronor per passagerare. 2025 beräknas Swedavia preliminärt betala 61 360 kronor till Stockholms stad för att hyra marken på flygplatsområdet.

Mikael Andersson

Samtidigt påpekar Mats Wilhelmsson, professor inom fastighetsekonomi på KTH, att det är skillnad mellan markarrende och tomträttsavgäld.

"Tidsbegränsat"

Markarrende är kortsiktigare än tomträtt.

– Markarrendet är tidsbegränsat och kan gälla 20 eller 40 år eller något liknande, på så sätt kan ju staden/kommunen ändra på vad man vill göra med den marken, det är en förhandling, säger Mats Wilhelmsson.

En tomträtt är en annan sak.

– Om det är en tomträtt är ju tanken att bostadsrättsföreningen ska stå där i all tid, det går inte bara att säga upp och säga att nu får ni flytta huset.

Generellt gör det att osäkerheten kring ett markarrende brukar ge en lägre arrendeavgift än för en tomträttsavgäld där staden i princip ger upp marken för all framtid.

Mats Wilhelmsson reagerar ändå på beloppet som Swedavia betalar i arrende för flygplatsmarken men ser förklaringar som att staden har bedömt att flygplatsen är så pass viktig att staden är villig att ha den här rabatten, gissar han.

– Men det låter ändå som att det är en väldigt låg avgift för att nyttja den här marken för flygplatsändamål.

Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd, tycker inte att jämförelsen mellan tomträttsavgäld och markarrende går att göra

– Jag tycker att det är två olika saker. Däremot själva sakfrågan, arrendenivån för flygplatsen, hur staten genom Swedavia och staden subventionerar för flera hundra miljoner per år, det är en enorm markkapitalförstöring, 

"Uppskattade"

När det gäller tomträtterna är det en annan logik, säger Jan Valeskog. I Stockholm ligger tomträttsavgälden på 30 procent av markens marknadsvärde medan den i många andra kommuner ligger på minst 100 procent av markvärdet.

– Tomträtterna är väldigt uppskattade i Stockholm och är det enskilt främsta skälet till att vi har råd att bygga hyresrätter överhuvudtaget, säger Valeskog, och fortsätter:

– Teoretiskt, om man skulle ha samma nivå som för Bromma, att det skulle vara 5 000 kronor i månaden för mark som är nästan lika stor som Kungsholmen, då skulle Stockholms stad gå i konkurs.

Förutom 1 krona i markarrende betalar Swedavia en avgift per avresande passagerare, i år 7,08 kronor. 2025 beräknas Swedavia preliminärt betala 61 360 kronor, eller drygt 5 000 kronor i månaden, för Bromma flygplats, inkluderat markarrende och passageraravgifter.

Att skillnaden i avgift för marken är så stor, trots att det skiljer bara ett par kilometer mellan markområdena, förvånar dem som Mitt i pratar med.

Andreas, bosatt i en av de berörda bostadsrättsföreningarna, tycker inte att skillnaden är rättvis.

– Nej, Bromma flygplats används knappt.

Han säger att det känns som ett förhållande som han inte kan påverka, kanske borde det vara en fråga för bostadsrättsföreningens styrelse att ta upp, säger han.

Birgitta, även hon bosatt i en av de berörda bostadsrättsföreningarna, reagerar inte nämnvärt när hon får höra om skillnaden.

Hellre bevara Bromma flygplats framför att bygga bostäder, säger hon.

– Flygplatsen är viktig för polisens och ambulansens helikoptertrafik.

Ulf Nilsson är bosatt i en av de berörda bostadsrättsföreningarna i Annedal. Han tycker att skillnaden mellan det hans förening betalar för marken och det Swedavia betalar för marken på flygplatsområdet, känns orättvis: "Jag tycker att det borde vara billigare för oss som boende."

Ulf Nilsson är bosatt i en av de berörda bostadsrättsföreningarna i Annedal. Han tycker att skillnaden mellan det hans förening betalar för marken och det Swedavia betalar för marken på flygplatsområdet, känns orättvis: "Jag tycker att det borde vara billigare för oss som boende."

Anders Gustafsson

Ulf Nilsson, även han bosatt i en av de berörda bostadsrättsföreningarna, säger att han sedan tidigare kände till att Swedavia betalar en låg avgift för sitt markarrende, men han kände inte till att skillnaden i markavgift var så stor jämfört med hans förening.

– Det är inte bra, jag tycker att det borde vara billigare för oss som boende, det är många gånger dyrare än för Swedavia som även hyr ett betydligt större markområde. Det känns orättvist.

Bostadsrättsföreningen Trollskogen Mariehäll betalar näst mest i tomträttsavgäld av föreningarna i Annedal, 907 500 kronor per år, också det skyhögt mer än vad flyget betalar för marken på Bromma flygplatsområde.

Bostadsrättsföreningen Trollskogen Mariehäll betalar näst mest i tomträttsavgäld av föreningarna i Annedal, 907 500 kronor per år, också det skyhögt mer än vad flyget betalar för marken på Bromma flygplatsområde.

Anders Gustafsson