Förra torsdagen återvände över 600 elever till Järfälla gymnasium. Samtidigt påbörjade cirka 400 elever sin gymnasiekarriär.
– Det var otroligt fin stämning, det kände man direkt, säger Patric Flodin, rektor på Järfälla gymnasium.
Nytt för i år är att gymnasiereformen, GY25, har trätt i kraft för de som börjar ettan. Den innebär i korta drag att kursbetygen ersätts med ämnesbetyg.
– Det som är bra för eleven med GY25 är att de får längre tid att fördjupa sig i ett ämne då betyg sätts på olika nivåer och sist ett slutligt betyg istället för i ämnet separata kurser som tidigare.
Han berättar att skolan hoppas på att det ska leda till mindre stress för eleverna när tidsspannet är längre.
– Jag tänker att betygen bättre kommer spegla vad eleverna faktiskt kan vid utbildningens slut. För lärarna möjliggör det för en mer långsiktig undervisning.
Sökrycket till gymnasiet har varit högt. Det var 98 reserver till skolans yrkesprogram och 352 till de högskoleförberedande programmen. Totalt rör det sig om 450 reserver, något som glädjer Patric Flodin.
Åsa Sommarström
Fler tar examen
I juni sprang Järfälla gymnasiums dåvarande tredjeringare ut.
Då var det 77 procent av avgångseleverna som gick ut med en fullständig examen – högsta siffran på tre år.
– Det känns att vi har vind i våra segel. Bakom siffrorna ligger ett hårt arbete i kollegiet och en fin elevsyn, säger Patric Flodin.
Han berättar att det tagit skolan flera år att bygga upp ett förbättrat resultat. Patric Flodin lyfter engagerade lärare, resurspersoner och en aktiv elevhälsa som framgångsfaktorer.
Tror ni att GY25 kan påverka så att fler tar examen?
– Det tror jag, eftersom eleverna har längre tid på sig att bli bättre på ämnen och kunna komma i kapp. Det är det som lite är meningen med reformen.
Ska utveckla ämnen
Men betygsreformen är inte det enda som är nytt på gymnasiet i höst.
Skolan startar även upp elva utvecklingsgrupper. Grupperna ska ledas av skolans förstelärare och kommer rikta in sig på särskilda ämnen för vidareutveckling.
Patric Flodin tar ungt företagande, matematikundervisning och att vidareutveckla samarbetet med näringslivet för utbildningarna inom teknik och naturvetenskap, som exempel på saker som skolan vill stärka.
– Vi befinner oss mitt i Barkarby, det är ett fantastiskt läge med en av Sveriges största handelsområden. Att samverka ännu mer med näringslivet här kommer göra utbildningen mer levande. Vi vill använda staden som skola, säger han.
Patric Flodin, rektor på Järfälla gymnasium.
Privat