Den 27 december stängdes Nybohovshissen av, på grund av slitna linor. Prognosen är att den öppnar först i slutet av februari, eftersom vissa delar måste specialtillverkas.

Under tiden kör taxibilar mellan Nybohovstorget och Liljeholmstorget. Det är dåligt, tycker flera äldre Nybhovsbor som hört av sig till Mitt i.

– Tidigare har de ersatt den trasiga hissen med minibussar, så att alla ryms. Taxibilar räcker inte. Många äldre blir nu helt isolerade. De har inte en chans att ta sig upp och ner i snön och halkan, säger 90-årige Lennart Carlsson.

Han har själv "ostadiga ben" och hans fru har rullator.

– Vi går ner ändå, så gott vi kan. Men det är ett helt företag. Sätt in minibussar igen, säger han.

"Taxi mer flexibelt"

Men chansen för att det blir så är liten. SL svarar att MTR, som sköter ersättningstrafiken, har frångått minibussar eftersom de är mindre flexibla att boka.

"I förlängningen gjorde det att det inte alltid gick att få fram en buss när hissen tillfälligt stod stilla. Därför använder vi oss nu av ett taxibolag, som har större utbud av tillgänglighetsanpassade storbilar och snabbare framkörning i och med att bilarna redan är bemannade", skriver Elin Nordström vid SL:s presstjänst.

Hon tillägger att SL undersöker alternativa lösningar, men att det "tyvärr inte är säkert att det går att få till."

Kritik från S

Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd in Region Stockholm, är kritisk. Med tanke på att Nybohovshissen krånglat i åratal borde en bättre beredskap finnas, menar han.

– Minibussar är ett högst rimligt krav från resenärerna, som vi måste kunna tillgodose. Vid nästa möte i trafiknämnden kommer Socialdemokraterna att lyfta frågan i en skrivelse. Där ska vi kräva att det skrivs in i avtalet med SL att minibussar ska ersätta hissen, när den är trasig.

Ett utbyte av Nybohovshissen planerades för flera år sedan, men blev aldrig av. I skrivelsen ska S därför också kräva en redogörelse för "turerna kring Nybohovshissen och hur planerna ser ut i dag", säger Jens Sjöström.